AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Skriver ut flera poster ifrån en databas och där ett fält är vecka. Jag vill nu när jag skriver ut allt inte skriva ut veckans nummer på alla som är i ex vecka 42 utan bara den första posten som har vecka 42. Ex:
42 --- 13 okt -- Sova lite
--- --- 14 okt -- Springa
--- --- 16 okt -- Handla
43 --- 20 okt -- Ha skoj
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Det tycker jag inte att du ska försöka hantara i sql-frågan utan i koden som ska visa det hela. Jag antar att du har någon form av presentationskod för din data...
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Jag ska alltså bara loopa ut allt. men vill inte visa veckonummer på alla poster.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select case when exists (select * from t
where weekno = q.weekno and dateColumn < q.dateColumn) then '' else cast(q.weekno as varchar(4)) end
,<övriga kolumner>
from t as q
order by dateColumn
Jag håller med föregående om att det är bättre att hantera detta i applikationen.
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Hur gör man isåfall på ett bra sätt då Lars?
<table>
<%Set RS=Conn.Execute("Select * From aktivitet Order By vecka,datum")
If RS.EOF Then%>
<tr>
<td class="field" colspan="3">Här vare tomt!</td>
</tr>
<%Else
Do Until RS.EOF%>
<tr>
<td class="field"><%=RS("vecka")%></td>
<td class="field"><%=Day(RS("datum")) & " " & MonthName(Month(RS("datum")))%></td>
<td class="field"><%=RS("aktivitet")%></td>
</tr>
<%RS.MoveNext
Loop
End If%>
</table>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg <table>
<%Set RS=Conn.Execute("Select * From aktivitet Order By vecka,datum")
If RS.EOF Then%>
<tr>
<td class="field" colspan="3">Här vare tomt!</td>
</tr>
<%Else
Dim Pweek
Pweek = 0
Do Until RS.EOF%>
<tr>
<td class="field">
<%
if cint(RS("vecka")) <> Pweek
response.write rs("vecka")
Pweek = rs("vecka")
else
response.write "---"
end if
%>
</td>
<td class="field"><%=Day(RS("datum")) & " " & MonthName(Month(RS("datum")))%></td>
<td class="field"><%=RS("aktivitet")%></td>
</tr>
<%RS.MoveNext
Loop
End If%>
</table>
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Tackar! Funkade fint :) Så det var inte mycket svårare. Hehe...
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Men om jag vill kolla ett helt datum då? Får inte till det.
Sparat i formatet 2003-11-04 i databasen.
HAHA - jag la lite kod på fel ställen. Så jag behöver inge hjälp...