Hejsan.
Jag håller på att bygga en site, där länkarna skall lägga sig i ordning efter hur många ggr de blivit klickade på, med den mest använda länken överst. Och detta skall vara unikt för den användaren som är inloggad på siten, hade jag tänkt.
Detta innebär att jag i databasen måste ha en tabell som håller koll på användaren, och hur många gånger han klickat på en specifik länk.
Så nu har jag då en liten fråga.
Är det smartare att bygga tabellen såhär:
UID
fldLänkID
fldClicks
och få en jäkla massa sådana inlägg, jag har ju för tillfället bara fem testanvändare, och fem länkar än så länge, vilket skulle innebära 25 rader i tabellen. Lägger jag till fler länkar blir de ju fler, och kommer det fler användare ökar ju det också rad antalet.
Eller, är det smartare med denna lösningen:
UID
fldLänk1
fldLänk1Clicks
fldLänk2
fldLänk2Clicks
fldLänk3
fldLänk3Clicks
fldLänk4
fldLänk4Clicks
fldLänk5
fldLänk5Clicks
Inget av fälten kommer ju någonsin att vara tomma, på sin höjd en nolla, och de kommer ju alltid att användas eftersom länkfältet med en nolla skall resultera i att den länken hamnar längst ned.
Lägger man till nya funktioner = nya länkar, så är det ju nästan enklare att rätta till det i alternativ två, genom att bara använda alter (kan inte exakt syntax men har ändrat rader förr så det kan inte varit överdrivet svårt ;) ) och lägga till två fält för varje rad, och fylla dem emd länkid´t och en nolla.
Med alternativ ett skulle man ju vara tvungen att köra en massa inserts (en för varje användare)
Så vilket är smartare? Både underhållsmässigt, och prestandamässigt.
Tacksam för svar.
MVH Patrik