k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg Hej på er!
Har lite probs, skulle vilja sortera ett gäng nyheter efter senaste datum.
Kruxet är, att de ligger i olika tabeller i db:n.
Alltså, GÅR DET att överhuvudtaget sortera, oavsett källa, efter datum? Istället för att bara sortera respektive tabell efter datum.
tack på förhand...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jo, det borde gå att lösa, men varför har du nyheterna i olika tabeller?
k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg För att de tillhör olika sektioner.
Första sidan visar den senaste ur respektive.
Och varje sektion har sitt eget arkiv.
Är du med?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jo, jag är med, men det låter inte riktigt rätt. Jag hade nog lagt alla i samma tabell, och haft ett fält som bestämmer vilken sektion det gäller.
Kom bara inte och säg att de ligger i olika databaser också?
Sökordstips (sök i SQL-forumet): UNION.
Mvh
k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg Här igen...
Har sökt på union, men hittar inget som fungerar för mig...
Jag har tre tabeller, nyheter_e, nyheter_b och nyheter_u.
Den senaste från respektive listas följande:
Nyheter_e
Nyheter_b
Nyheter_u
Det bästa vore dock att lista dessa så att den nyaste, oavsett tabell hamnar överst... Hänger ni med?
De ska alltså placeras i ordning efter senaste datum.
Väldigt tacksam för hjälp...
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg För att gå tillbaka till det @anders sa, varför i olika tabeller? Det är inte rätt. Ha en tabell med sektioner och sedan en kolumn med sektionsid i nyhetstabellen. Då slipper du det här problemet.
Eller är det en databas som redan är i användning och du får bygga om sajten om du ändrar databasen?
Om det är så är det UNION som gäller. Det sätter ihop tabellerna till en tabell och sorterar därefter.
Vad menar du med att du sökt på union? Jag körde "sql union table" på google http://www.google.se/search?q=sql+union+table&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-sökning&meta= och fick napp direkt. Första länken http://www.1keydata.com/sql/sqlunion.html beskriver exakt det du behöver. Gör så så får du ihop dina tabeller.
Men jag, och förmodligen fler med mig, rekommenderar att du har EN nyhetstabell med en kolumn för sektion och en annan tabell för de olika sektionsbenämningarna.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select nyhet,postDate,'e' from Nyheter_e
where postDate = (select max(postDate) from Nyheter_e)
union all
select nyhet,postDate,'b' from Nyheter_b
where postDate = (select max(postDate) from Nyheter_b)
union all
select nyhet,postDate,'u' from Nyheter_u
where postDate = (select max(postDate) from Nyheter_u)
order by postDate
k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg <%
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT *, Format$([datum],'yyyy/mm/dd') AS formdatum FROM nyheter_e order by NID desc"
RecSet.Open SQL, Connection, adOpenStatic, adLockOptimistic
Set Number = Connection.Execute("Select Count(*) As Antal FROM nyheter_e")
%>
:) Fel, fel, fel... Detta är koden jag har nu... Hur ska det se ut?
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg Den ska se ut som LarsG skrivit men du kan ta bort "WHERE" raderna och så sorterar du på datumet. Sen om du bara ska ha ett visst antal loopar du ut dem i en do while loop.
Sen får du ju översätta LarsGs kolumner och tabeller till dina egna för att det ska fungera.