Hur lägger jag till så att jag kan ansluta mot mitt ip istället för att behöva använda localhost? Dvs så att det går använda mysql front ifrån andra ställen än där servern står. :)
Ansluta utifrån
11 svar · 331 visningar · startad av Qimen
Kollat på GRANT?
GRANT ALL ON yourDB.* TO UserID@[IP-NUMMER] IDENTIFIED BY 'UserPwd'
Ska lösa dina problem, om du byter ut [IP-NUMMER] till det IP som ska kunna anslutas från. En stjärna om man ska kunna ansluta från vilken annan burk som helst.
Oj läste inte riktigt :r
Nä, från den dator som ska kunna ansluta till servern, sätt en asterisk om man ska kunna ansluta från vilket IP som helst.
Lägger jag till en stjärna där så får jag fel om att något i sql:n är fel vid '* IDEN....
Jag provade med
GRANT ALL ON usr_1.* TO Qimen@* IDENTIFIED BY 'lösen';
/r jag kanske inte har lagt till ett användarkontot rätt i mysql?
Har du kört 'flush privileges' efter det, eller startat om MySQL? Tror att det behövs.
Hm, nu blev jag tveksam. Istället för en asterisk, kanske du ska använda ett wildcard. Jag minns inte vilket...
GRANT ALL ON db.* TO user@'%' ...
Satt och kollade i mysql manualen precis, såg också det precis att man ska ha '%'
Vad bra. :)
Mysko, jag får bara access denied när jag försöker med ovanstående kod :l
Man ska väll skriva det i mysql.exe?
Nuså, körde:
GRANT ALL ON usr_1.* TO Qimen@localhost IDENTIFIED BY '***';
GRANT ALL ON usr_1.* TO Qimen@'%' IDENTIFIED BY '***';
Sedan kunde jag ansluta mot min host, dvs utifrån. Men jag kan inte lägga till tabeller eller göra något alls. :o
Hmmm nu kan jag ansluta från andra datorer, skapa databaser och ändra i den befintliga databasen som jag skapat åt användaren.
Men huvuddatabasen för mysql syns även! Hur åtgärdar jag så att man inte ser den?
Hur gör jag för att man inte ska kunna skapa fler databaser än de som finns skapade åt användaren?