Har ett datum fält i databasen med inställningen datetime.
Och kör detta datum in i sql satsen och datum satsen
9/16/2003 12:00:00 AM Men det blir helt tomt där datumet skall stå och den ger inte något felmeddelande.
6 svar · 247 visningar · startad av Nickemannen
Har ett datum fält i databasen med inställningen datetime.
Och kör detta datum in i sql satsen och datum satsen
9/16/2003 12:00:00 AM Men det blir helt tomt där datumet skall stå och den ger inte något felmeddelande.
Mysql vill ha datum i formatet
YYYY-MM-DD HH:MM:SS
Om man skickar in ett felaktigt datum så blir det tyvärr inget fel utan man får bara defaultvärdet för den datatypen.
LarsG skrev:
Mysql vill ha datum i formatet
YYYY-MM-DD HH:MM:SS
Om man skickar in ett felaktigt datum så blir det tyvärr inget fel utan man får bara defaultvärdet för den datatypen.
Tack det förklarar saken.
Tja @nders, koden är väl i princip
strSql = "Insert Into [Tabell](tabell_date) values('"+DateTime.Now+"')"
Men jag tror LarsG har rätt jag får ändra lite på datumformatet. Hade en lite gissning på att det kunde vara det felet. Men jag tyckte(r) att MySql borde kunna känna av en hel del olika datum och konvertera dom men tydligen så klarar den inte det.
Nickemannen, när LarsG kommer med ett sånt inlägg är det ju bara att bortse från mitt. ;)
Men jag tyckte(r) att MySql borde kunna känna av en hel del olika datum och konvertera dom men tydligen så klarar den inte det.
.Det tycker inte jag. Om du ger MySQL ett datum som är 9/12/2003, är det den tolfte september eller den nionde december? Ska MySQL gissa? :)
Det tänkte jag ju inte på hehe.
Håll du kvar vid DATETIME och formatera vid hämtning med DATE_FORMAT.
http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html
Kan även rekommendera dig att söka efter NOW() på den sidan.