sql = "SELECT month(datum), year(datum), sum(o.antal * o.pris) AS summa FROM orderRadold o, produkter p " & _
"WHERE o.artikelID = p.prodID " & _
"GROUP BY month(o.datum), year(o.datum) " & _
"HAVING month(datum) <> 9 AND year(datum)" & _
"ORDER BY 2 desc, 1 desc"
Koden ovan exkluderar alla september månader i resultatet... men jag vill bara att den ska exkludera septemeber 2002... hur skriver jag då.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Under förutsättning att den SQL-fråga du har i ditt inlägg fungerar, så borde även detta fungera:
"HAVING month(datum) <> 9 AND year(datum) <> 2002" & _
Men jag förstår inte vad du har having till, du borde ju kunna ha de villkoren i WHERE?
Mvh
får
Syntax error (missing operator) in query expression 'month(datum) <> 9 AND year(datum) <> 2002ORDER BY 2 desc, 1 desc'.
om jag skriver som du gjort ... kommer itne ihåg vad jag har Having till hur skulle jag kunna skriva koden annars
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Kasta in ett mellanslag efter året / före ORDER BY.
Annars är det ju bara att lägga in villkoren i WHERE:
sql = "SELECT month(datum), year(datum), sum(o.antal * o.pris) AS summa FROM orderRadold o, produkter p " & _
"WHERE o.artikelID = p.prodID " & _
" AND month(datum) <> 9 AND year(datum) <> 2002 " & _
"GROUP BY month(o.datum), year(o.datum) " & _
"ORDER BY 2 desc, 1 desc"
använder din kod Anders men den tar bort både september för 2002 och 2003
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Jag tror du har ett annat problem, eftersom @nders fråga ser helt riktig ut. En variant till kan du få dock...
sql = "SELECT Month(datum), Year(datum), Sum(o.antal * o.pris) AS summa " & _
"FROM orderRadold o " & _
"INNER JOIN produkter p " & _
"ON p.prodID = o.artikelID " & _
"WHERE NOT Month(datum) = 9 AND NOT Year(datum) = 2002 " & _
"GROUP BY Month(datum), Year(datum) " & _
"ORDER BY 2 DESC, 1 DESC"
nja det hjälpte inte.. den tar bort september för både 2002 och 2003
nån annan som har nån ide??
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Engine^'s kod borde funka, om den inte gör det måste du ha en underlig struktur. Hur ser databasen ut egentligen? :q