webForumDet fria alternativet

mysql låter mig inte logga in

0 svar · 181 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Jag har sökt igenom hela mysql-forumet nu, och inte hittat något svar som hjälpt mig. Så nu måste jag bara ställa några frågor så att jag kan börja reda ut det här trasslet.

Jag sitter på en WinXP burk, och har tänkt mig köra MySQL 3.23.57 tillsammans med Apache och PHP.

Har tankat ned MySQL CC och försökte komma in lite imorse med det, vilket inte fungerade jättebra.

Vi d ett tillfälle igår, då jag tror, för jag har ingen aning om varför det funkar ibland och annars inte, men vid ett tillfälle igår tror jag att jag lyckades starta mysqld med -Sg (skip grants) och då kom åt så att jag kunde ändra i databasen mysql. Ändrade då lösenordet för root. Och när jag loggade in med Mysql CC imorse så funkade det inte om jag angav lösenordet, då kom jag inte in och den gav felmeddelandet 1045 access denied. Om jag däremot skippar att lägga dit något lösen, och loggar in med lösen "" (inget) så kommer jag in, men har tydligen inte, som root, möjligheten att skapa nya databaser, lägga till nya användare, eller ens gå ned och kolla i mysql databasen.

Det kan tilläggas att jag inte har installerat någon myodbc, men då php har haft kontakt med databasen och vid tillfällen även loggat in (det var via php som jag skrev en query som ändrade root lösenordet) men det verkar bara fungera om jag startar hela servern med skip grants. OCh det vet sjutton om jag verkligen vill göra på något annat än en utvecklingsserver, och helst inte ens där.

Att jag redan haft kontakt med mysql, via både kommandotolken och php borde ju indikera att jag inte behöver myodbc? Eller är det bra att ha ändå?

Och i bin katalogen, vilken av alla exe filerna är det man egentligen skall starta upp? (Nu kör jag det väl inte som en tjänst i bakgrunden utan så att det ligger i ett kommandotolk fönster länggst ned i listen hela tiden tills jag stänger av det, men det borde ju inte spela någon roll hur man startar och kör servern? Eller? (Iaf. inte om man än så länge bara kör en utvecklingsserver) Men att logga in och använda olika användare borde ju inte vara annorlunda om man kör mysql som en tjänst eller inte, eller?

Många frågor, hoppas att någon har många svar =)

Tack på förhand
MVH Patrik

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)