Hajsan!
Har ett litet problem, har en mysql tabell, som har olika tabeller i sig eller fält eller vad de kallas, exempel intervjuer, nyheter osv, de är fyllda med information, exempelvis just nyheter, men alla tabeller måste skapas om för att ett par nya ska läggas till, och allt måste droppas, så är det.
En del tabeller/fält som nyheter kommer se likadana ut, och vill då kunna fylla i informationen som låg innan i de tabellerna.
Alltså,
I en tabell har jag olika "tabeller"? (fält kanske det heter), iaf, de har redaktionellt innehåll, vill spara innehållet på nått sätt, sen ska alla tabeller omskapas, några nya, men då vill jag fylla de som är som de var innan med samma info som de innehöll tidigare..
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Hmm. Låter väldigt omständigt och onödigt.
Får man fråga varför?
r:
Det finns en metod att ta bort eller lägga till fält om jag har förstått vad du vill göra.
ex. "ALTER TABLE tabell1 ADD kolumn45 char(255)"
Fotnot: I en databas kan man ha tabeller.
En tabell är uppbyggd utav olika fält/kolumner (vertikalt) samt poster (horisontellt) bildligt talat.
Förlåt mig, menar databas. I en databas har jag tabeller.
Tabellerna skall skapas om, men innehållet i tabellerna vill jag kunna ta in igen sen när tabellerna har skapats igen.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag förstår inte varför du vill skapa om tabellerna. Varför kan du inte använda alter table?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Jag tror att vi kan hitta minst 10 bättre sätt att lösa ditt problem på om du bara visar vad du vill göra.
Har du kommit till en gräns när du måste spara all info, ta bort tabellen, skapa en ny tabell, och sedan lägga in all information, då har du tryckt in dig långt in i ett hörn.