webForumDet fria alternativet

Splitta ett datum

4 svar · 208 visningar · startad av Jester

JesterMedlem sedan sep. 200188 inlägg

Ave

Jag har ett litet Access problem, jag vill splitta upp ett datum för att kunna använda det som filtrering.

I tabellen är datumen lagrat i följande format 2003-07-21. Jag vill splitta upp det i två kombinationsrutor där en innehåller årtalen som finns lagrade och en innehåller de månader som finns lagrade för det årtalet.

Hur gör jag??

Tack på förhand!!

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Sätt RowSourceType till Table/Query i dina komboboxar. Och som RowSource anger du för årtalen

SELECT DISTINCT Year(datumet) FROM tabell

och där sätter du också Eventet OnAfterUpdate till [Event Handler] (välj Code Builder). Väl i VBAeditorn skriver du följande

Me.[i]namnpåkomboboxenförmånader[/i].RowSource = "SELECT DISTINCT Month(datumet) FROM tabell WHERE Year(datumet) = " & Me.[i]namnpåkomboboxenförårtal[/i]
Me.[i]namnpåkomboboxenförmånader[/i].ReQuery

Det tror jag ska kunna fungera ;)

Det funkade alldeles finfint, man tackar.

Har lite följdfrågor dock :e
1. Jag vill nu kombinera dessa två värden i filter i ett underformulär. Bör jag göra det i filter eller som en fråga. Jag har inte lyckats lösa det med något av alternativen.

2. Har Access/VB en funktion som returnerar dagen i namnformat istället för siffror?

Tack på förhand

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

1. Jag förstår inte riktigt vad du vill göra där, men det går att lösa ;)

2. Jupp, WeekdayName heter den funktionen.

För att klargöra. Jag vill använda komboboxarna så användaren kan filtrera värden från en tabell som innehåller en post per dag.
Listorna i komboboxarna hämtas från samma tabell som skall filtreras.
Om du har något briljant lösning till det så är jag ju tacksam :birp eller, vilket osökt leder in på fråga 2, om du har ett tips på en bra bok som kan vara till hjälp.
Jag skulle behöva en som var steget efter nybörjare och vidare. Gärna som går igenom lite VB för Access?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)