Vill uppdatera hur många gånger en sidan visats. Tänkte mig något liknande detta, men jag vill säkert göra det lättare än vad det egetligen är. Som vanligt måste man nog krångla till allt
SQL = UPDATE posts SET read="& RS("read")+1 where PostID= & Request.querystring(postID")
Vet att det blir fel med " och & men jag är ingen vidare SQL-fantast - men det är väl ni allihopa :)
(vet inte om man kan ta RS("read)+1 i SQL-satsen)
Databas: MySQL
Datatyp på read: Tinyint
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg så kanske?
SQL = "UPDATE posts SET read=read+1 where PostID= & Request.querystring(postID)
Vild chansning :p
red\ Bra att nån visste :)
Syntax måste finnas
Det måste finnas " runt SQL-satsen. Annars blir det fel :(
tack iallafall
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg SQL = "UPDATE posts SET read=read+1 where PostID= " & Request.querystring("postID")
Fel vid read+1
Får felmeddelanden. När jag skriver ut SQL-satsen för att kolla vart felet är ligger det vid
read+1
Read är alltså fortfarande bokstäver och inte den aktuella summan som redan finns i databasen. Vill tex ha det 57+1
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Nå, vad får du för felmeddelande och hur ser din utskrift ut?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg du ska väl höja värdet som finns i "read" med 1? Då är det onödigt att först hämta ut värdet (dvs så det blir 57+1). K@llens kod ser ut att vara helt korrekt.
Löst sig
Märkte att jag inte ens kunde uppdatera kolumnen från MySQL-front. då ändrade jag kolumnnamnet och då fungerade allt :)
read verkar man inte ska använda som ett kolumnnamn
Tack för hjälpen