solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jag har denna SQL-sats, jag skulle vilja kunna få den ordnad efter SUM(ANTAL) samt i ett annat steg även efter SUM(BELOPP).
Hur gör jag det tro?
Jag gav mig på att lägga in SUM(ANTAL) i group by... men det ville sig inte...
Är det så enkelt att jag avslutar med:
ORDER BY SUM(ANTAL)
RED/ Eller kanske ORDER BY 4 ?
(Kan tyvärr ej heller testa nu..)
?
SELECT KND.KNDNR,
DBA.ARTNR, ARTNAMN, SUM(ANTAL), SUM(PRIS),
SUM(PRIS*100) / SUM(ANTAL),
(SUM(PRISBEL*100) / (SUM(ANTAL)
from DBA, KND, DBB where DBA.ARTNR = DBB.ARTNR
and DBA.KNDNR = KND.KNDNR
and VECKA >= '2003-10'
and VECKA <= '2003-20'
and KND.KNDNR = '123'
group by
KND.KNDNR, DBA.ARTNR, ARTNAMN
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Är det Access? Prova att sortera på de skapade fältens ordningsnummer, dvs:
... ORDER BY 4 DESC, 5 DESC
Mvh
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg YES!
Där var du snabb, jag hittade också något liknande nu efter lite mer sökande.
Det är inte access... koden ligger egentligen i en Excelfil (VBA) som kopplas mot... ja du.. om jag det visste.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Då är det väl bara att försöka, hålla tummarna, och sitta som på nålar.
Mvh
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Följdfråga, om jag bara vill ha ut top 10 av dessa, är det bara att lägga till det då?
SELECT TOP 10 ... osv?
Eller har det någon annan inverkan?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det ska gå bra, så länge du har något att sortera på.
Om det är Access i bakgrunden kan du få fler än tio poster dock, om inte värdena i sorteringsfältet/n i post 10 är unik(a).
Mvh
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Oki, jag testar under morgondagen.
Tackar.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det gick väldigt bra med "ORDER BY 4 DESC" däremot fick jag inte till det med att ta ut TOP 10... (Det hela låser sig.)
Iofs kan jag lösa det genom att bara visa tio poster men det känns givetvis som att det är ett rejält fusk.
Skall testa lite till.