webForumDet fria alternativet

id - auto_increment

5 svar · 241 visningar · startad av Pedda

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Loopar in värdena till databasen (MySQL) och allt funkar bra. Den lägger in id 1 2 3 4 osv, precis som den ska.
Men om jag raderar t.ex id 3 och 4 så lägger den nästa gång in typ, 8 7 5 6!
Hur är detta möjligt? Är det något i loopen, eller något annat? Vill ju ha dom i ordningsföljd.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

De hamnar i ordningsföljd. Inget id-värde kan återskapas, även om det raderats tidigare.

Dubbelkolla verkligen att de hamnar i den ordningen du beskriver. Har aldrig varit med om det.
Om det nu stämmer så handlar det förmodligen om en bugg.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Listar man dom bara rakt upp och ner med "SELECT * FROM tabell" så har jag varit med om att senare inlagda poster tar de lediga utrymmen som raderade poster hade. Och ordningen har blivit därefter.

För att få dom i id-ordning kör "SELECT * FROM tabell ORDER BY id". Fast ännu hellre kanske du skulle ha ett datum/tid-fält att sortera dom efter.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

cyprys - inget id återskapas, raderar jag id 3 så skapas inte en ny id 3.
det är ordningsföljden som stör mig.

matte - sorteringen vid utskrift är inget problem, men jag vill även ha ordning i databasen :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det finns ingen funktion i Mysql som garanterar att du får id i nummerföljd. Den enda avsikten med auto_increment är att skapa unika värden. Jag förstår inte att det skulle vara något problem om det är luckor bland värdena.

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Jag hade för mig att man kunde köra "OPTIMIZE table tabell" för att kunna använda luckorna igen. Prova det och berätta hur det gick..

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)