webForumDet fria alternativet

forum - 2 frågor i ett?

2 svar · 146 visningar · startad av mozilla

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag håller på med ett forum(i mySQL), och vill på förstasidan lista alla forum samt det senaste inlägget ur varje forum, Jag har kommit så här långt

SELECT f.forum_ID,f.forum_name,f.forum_description,Count(t.topic_ID),t.start_date,u.user_ID,u.nickname
FROM tblf_forum f
LEFT JOIN tblf_topic t ON t.forum_ID = f.forum_ID
LEFT JOIN tblUser u ON u.user_ID = t.user_ID
WHERE f.private <= "& user_access &"
GROUP BY f.forum_ID,f.forum_name,f.forum_description
ORDER BY f.forum_order DESC,forum_name,t.start_date DESC

Den hämtar ut alla forum och hämtar ett inlägg ur varje forum, dock inte det senaste!? Inläggen sorteras efter t.start_date DESC, men det hjälper inte.

Jag hittade också ett färdigt forum och tänkte kolla hur de löst det. Det visade sig att de hade en SQL fråga i loopen som hämtade ut det senaste inlägget. Är det rätt väg att gå eller kan/ska man lösa allt i en fråga?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det är ingen bra lösning. Jag skulle lagra den informationen i forum-tabellen.

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Du menar dubbellagra informationen som last_entry_date, last_entry_user, lats_entry_subject i forum-tabellen också? Så brukade jag göra förr, och det känns som det blir som att ta ett steg tillbaka. Men du tycker det är den bästa lösningen?

För att förtydliga så vill jag göra en liknande funktion av vad som finns här på wf, längst ut till höger om varje inlägg/forum så står det vem som gjort det senaste inlägget.

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)