jimpaMedlem sedan jan. 2001364 inlägg
Hej,
Använder denna SQL-sats vilket verkar funka bra :)
SQL = "SELECT TOP 1, SUM(Clicks) AS TotClicks, AnnouncerID FROM Banner GROUP BY AnnouncerID ORDER BY 2 ASC"
Problemet är nu att jag vill ta med en tabell till och provade så här, men det funkade inget vidare :(
SQL = "SELECT Banner.TOP 1, SUM(Clicks) AS TotClicks, AnnouncerID, bAnnouncer.bAnnouncerName, bAnnouncerID FROM Banner LEFT JOIN bAnnouncer ON Banner.AnnouncerID = bAnnouncer.bAnnouncerID GROUP BY AnnouncerID ORDER BY Banner.TotClicks ASC"
Felmeddelande:
SQLState: 37000
Native Error Code: -3100
[INTERSOLV][ODBC SequeLink driver][ACCESS][Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'Banner.TOP 1'.
Någon som vet hus SQL-en ska se ut ?
crisse6Medlem sedan dec. 20002 441 inlägg
hmm.... tror inte du kan gora sa med TOP 1, men testa att lagga det framfor Banner kanske... coh sen kan du ju inte kora tva sorteringar? GROUP BY och ORDER BY, vilken ska den valja???????
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Group by har inget med sortering att göra.
Vad är det du vill åstadkomma och hur ser dina tabeller ut?
jimpaMedlem sedan jan. 2001364 inlägg
Jag vill i tabellen Banner summera fälten Clicks, grupperade på AnnouncerID och då få fram det AnnouncerID med högsta värdet av antal klick. Sen för att få fram namnet på annonsören måste jag ta med fältet bAnnouncerName som finns i Tabellen bAnnouncer.
Tabeller:
Banner
BannerID
AnnouncerID
Clicks
bAnnouncer
bAnnouncerID
bAnnouncerName
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
SQL = "SELECT TOP 1 SUM(Clicks) AS TotClicks, " &_
" a.bAnnouncerName, a.bAnnouncerID " & _
" FROM Banner as b inner JOIN bAnnouncer as a " & _