kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg Jag vill plocka uppgifter ur en access db med två tabeller:
dokument och klassificering
I tabellen dokument har jag två fält med koder som ska kopplas ihop med sin förklaring i tabellen klassificering.
Ex.
dokument
kategori = h1
ucid = hh3
klassificering
h1 = Hkategori
hh3 = Hunderkategori
Jag har fått det att fungera med en i taget, men hur ska jag ändra för att jag ska kunna plocka både h1 och hh3 från klassificeringstabellen?
nuvarnade kod:
sql = ""
sql = sql + " Select dokument.*"
sql = sql + " ,Forklaring"
sql = sql + " From dokument"
sql = sql + " Left Join Klassificering On dokument.ucid=Klassificering.Klassificering"
Och sen skriver jag ut den "översatta" texten med: recordset("Forklaring")
Men jag vill som sagt kunna lista upp översättningen av både h1 och hh3, inte bara hh3.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Varför left join? Finns det inte förklaringar för allt?
sql = "Select dokument.* ,h1.Forklaring, h2.forklaring " & _
" From (dokument left Join Klassificering h1 " & _
" On dokument.ucid=h1.Klassificering ) left join " & _
" Klassificering h2 on " & _
" On dokument.kategori =h2.Klassificering "
Flyttas från ASP.
kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg Left join...
Hur skulle man kunna lösa det smidigare? jo det finns förklaringar för alla koder...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Då kan du byta left join mot inner join. Vadå smidigare? Att använda två frågor är kanske enklare men förmodligen mindre effektivt.
kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg Finns det nå´n bra adress (helst svensk) där jag kan lära mig om "olika jointar" :)
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Sök här. PEW(?) eller nån annan har ett mycket informativt inlägg i en tråd som jag dock inte har adressen till utan att söka själv... ;)