crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Tjena!
Jag och joins ar ingen hit an iaf, i vissa lagen iaf.. hehe
Iaf, jag har tva tabeller t_threads och t_topics. I t_threads sparas namnet pa traden(threadName), vem som skrev den(threadUserID), senaste svaret(threadLastReply), hur manga svar i traden(threadAns), om den ar tillganglig(threadAvailable), och sen vilket forum den ar i(threadForumID)..
Jag vill binda denna tabell till t_topics dar detta sparas, id pa traden(topicID), inlagget(topicPost), vilken trad/rubrik den hor till(topicThreadID) och sen nar inlagget postades(topicDT)...
Hur far jag nu detta att bindas ihop? :D
Anvander getrows()
min ser ut sa har:
"SELECT t_topics.topicID, t_topics.topicPost, t_topics.topicThreadID, t_topics.topicDT, "&_
"t_threads.threadID, t_threads.threadUserID, t_threads.thread, t_threads.threadForumID, t_threads.threadAvailable "&_
"FROM t_topics INNER JOIN t_threads ON t_topics.topicThreadID = t_threads.threadID Where t_threads.threadID = "&thread
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Ingen som har en aning? snyft.... :(
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Alltså, jag får ingen överblick över vad som är lagrat var i din långa utläggning och framförallt inte över vilka kolumner som är lika. Men jag ger ett allmänt svar så kanske du kan bli vän med joins sen, OK? Annars får du leverera följdfrågor.
Antag att du har tabellerna:
Vara ((vnr), typ)
Butik ((butiksid) namn, adress)
Säljer ((butiksid, vnr) antal)
Alla kolumner som heter samma sak i de olika tabellerna är också samma sak. Nu vill du få ut namn och butiksid, vnr och typ samt antal från Säljer. Detta kräver att du blandar in alla tre tabellerna. Det som är viktigt är att du binder samman tabellerna över de värden som verkligen är lika, alltså:
Select B.butiksid, B.namn, V.vnr, V.typ, S.antal
From Vara V, Butik B, Säljer S
Where V.vnr = S.vnr and B.butiksid = S.butiksid;
Det väsentliga är att du helt enkelt talar om för SQL vilka kolumner som innehåller samma sak.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg japp, sa mycket vet jag, hehe.... kan gora en san join, men vet inte liksom om jag anvander nagot otillatet i min sql? hmm..... kanske det ska vara AND istallet for WHERE i slutet? :D
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Om du använder inner join ON ...
så måste alla villkor som binder ihop tabellerna på det sätt du vill skrivas i ON-klausulen. Om du har flera villkor får du skriva:
... ON villkor1 and villkor2...
Den SQL-sats du redogör för ovan verkar inte hel, så den går inte att bedömma.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg kor jag AND sa blir det "Join expression not supported."
pssst... hur skulle du gora joinen da? forklarade ju i forsta inlagget hur jag vill ha det ;)
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Re: SQL join, men vet inte vad som hamtas..
crisse6 skrev:
Tjena!
Jag och joins ar ingen hit an iaf, i vissa lagen iaf.. hehe
Iaf, jag har tva tabeller t_threads och t_topics. I
t_threads:
threadName
threadUserID
threadLastReply
threadAns
threadAvailable
threadForumID
t_topics:
id pa traden(topicID),
inlagget(topicPost),
vilken trad/rubrik den hor till(topicThreadID)
nar inlagget postades(topicDT)...
VILKA kolumner i de två tabellerna vill du ska vara lika? :q Det kan inte jag gissa mig till.
Testa att skriva ... inner join ... on (villkor1 and villkor2)
blir det fortfarande fel?
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg men det kan du val??????? threadID ska kopplas med topicThreadID..
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Nej, jag kan lika lite som SQL veta vad du har liggande i dina tabeller.
Men i så fall, då har du ju gjort rätt från början om du tar bort where.