K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Hej, jag får inte min sql-fråga att sortera efter min subselect:
sql ="SELECT TOP 10 a.articleId, a.head, a.article, " & _
"(SELECT COUNT(*) FROM wm_article_comment " & _
" WHERE articleId = a.articleId ) " & _
" FROM wm_article AS a " & _
" WHERE a.memberId = " & memberId & " " & _
" AND a.publishDate is not null " & _
" AND a.publishDate <= date() " & _
" ORDER BY 4 DESC "
Vad har jag gjort för fel?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Re: ORDER BY 4
Ändra till:
sql ="SELECT TOP 10 a.articleId, a.head, a.article, " & _
"(SELECT COUNT(*) FROM wm_article_comment " & _
" WHERE articleId = a.articleId ) [red]as antal[/red]" & _
" FROM wm_article AS a " & _
" WHERE a.memberId = " & memberId & " " & _
" AND a.publishDate is not null " & _
" AND a.publishDate <= date() " & _
" ORDER BY [red]antal[/red] DESC "
Du måste ju tala om vilken kolumn du vill sortera efter.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om man utgår ifrån att det är Access vi pratar om så är faktiskt ORDER BY 4 korrekt, till skillnad från aasahs förslag. Tyvärr. Möjligen kan det vara så att du måste ge det skapade fältet ett alias i SQL-frågan, men tyvärr kan man i Access inte använda det namnet, utan man måste hänvisa till ordningsnummer.
På vilket sätt fungerar inte sorteringen? Hoppar den helt över din ORDER BY eller sorterar den allmänt konstigt?
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Jag hade ett alias från början, och jag har provat sortera efter både alias och ordningsnummer. Det är access vi talar om och den sorterar allmänt konstigt.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Hur kunde @nders veta att det var access? :q Det stod ingenstans!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Först och främst brukar det vara Access det är tal om.
Dessutom har de senaste av frågeställarens frågor i forumet gällt Access. (även de frågor han ideligen öser över mig via Messenger. ;) )
För det tredje så sa jag inte att det var Access, bara att jag utgick ifrån det, pga ovan två anledningar. :-)
Mvh