Jag undrar hur man i SQL Server kollar ifall om en tabell existerar i databasen? Jag hittar ingen metod som heter Exist() eller Istable() eller något dylikt. :(
Kolla om en tabell existerar?
11 svar · 279 visningar · startad av m_soderlund
Vad ska i så fall sysobject bytas ut mot, eller ska det ej bytas ut över huvud taget?
Det ska inte bytas ut. Sysobjects är ställe som innehåller info om alla objekt (tabeller, stored procedures, vyer, triggers, etc etc) som finns i databasen. Du ska bara byta ut tabellnamnet i frågan.
Mvh
Tackar hjärtligast @nders! Fungerade perfekt. :D
Använd inte sysobjects. Det är gammalt och omodernt. Nu för tiden är det information_schema som gäller.
SELECT *
FROM information_schema.tables
WHERE table_name = 'tabellen'
En fråga till: går det att kolla om en tabell existerar om man kör med Access? LarsGs kod ovan fungerar ej för Access. :D
Fortfarande ingen som vet hur man kollar om en tabell i en Access-databas existerar? Jag har sökt på Google och lite överallt, men finner inget. :(
;)
Det man icke finner på Google finner man på webForum, som bekant. ;)
Tack @nders! Men vad i h-vete sökte du på? Jag har sökt och sökt på wF också, men inte funnit något.. :D
Sökt och sökt, jag vet väl vad jag svarar på. ;)
Det finns ett flertal trådar på webForum som behandlar att ta reda på den sortens information om objekt i Accessdatabaser. Dessutom var det ju inte mer än ett par dagar sedan det var uppe senast.
Aja *dunkar huvudet i väggen och önskar att jag vore den som svarade på alla frågor här i stället ;)*
Tack.