supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg Om jag vill ändra uppgiften om postadress hos medlem nr 6 så skriver jag så här:
UPDATE puben SET postadress = 'Aneby' WHERE medlems_nr = '6'
men hur ser en sql-fråga ut som låter mig ändra uppgiften om postadress till 'Aneby' hos medlem 6,7,8,9,14,22 och 34
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg UPDATE puben SET postadress = 'Aneby' WHERE medlems_nr = '6' AND '7' AND '8'
Mvh icaaq
supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg Nä det tror jag inte på. men jag har försökt skriva OR istället men det ville sig inte...
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg sorry det gick lite för fort där :r
UPDATE puben SET postadress = 'Aneby' WHERE medlems_nr = '6' AND medlems_nr = '7' AND medlems_nr = '8'
supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg hm.... ....med OR funkar din senaste lösning bra... ...med AND funkar det också enligt phpMyadmin men frågan påverkar ingen post. Vilket jag misstänker har å göra med att den letar efter en post med alla tre medlemsnumrena i... Men med OR gick det skitbra! tack!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Annars är den smidigaste lösningen att använda IN():
...WHERE medlems_nr IN('6','7','8','9','14','22','34')
Det verkar dock som att du har fältet medlems_nr som någon sorts strängfält, char/varchar eller liknande. Det verkar ju vara ett tal?
Mvh,
supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg Tack! den sitter som en smeck och spar på trycksvärtan (eller om det var fingertopps-slitaget).
Jag var, och är fortfarande, osäker på om jag ska låta medlemsnumrena få para sig med en eller annan bokstav.