webForumDet fria alternativet

Count Problem

4 svar · 173 visningar · startad av SteveP

StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg

Halloj,

Här är en basic SQL query jag använder för att slänga fram underrubriker till en mainrubrik för en bildsida.

SQLMain = "SELECT * FROM DollsPicSub WHERE Subcat ='" & strMainCat & "'"

Den funkar bra men jag har problem att få in en count där.
Vad jag vill räkna är antalet bilder i kollumnen DollsPictures som har samma idnummer som DollsPicSub.SubId

Så jag vill ha in en count som matchar detta

where DollsPictures.PicCat = DollsPicSub.SubId

Den jag skrev blev såhär,

SQLMain = "SELECT *, (Select Count(*) From DollsPictures, DollsPicSub Where DollsPictures.PicCat = DollsPicSub.SubId) as Bilder FROM DollsPicSub WHERE Subcat ='" & strMainCat & "'"

Problemt med denna är ju att den inte jämför det aktuella ID't som är öppet just nu mot bilderna i DOLLSPICTURES.
Det resulterar ju i att den plockar alla bilder.

Jag vill ju som sagt returnera antalet bilder som matchar kategorin och sen hoppa till nästa och visa antalet bilder som matchar nästa kategori etc. Så jag måste på nåt sätt plocka ut det aktuella idnumret som är öppet och jämföra.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
SQLMain = "SELECT *, (Select Count(*) From DollsPictures Where DollsPictures.PicCat = DollsPicSub.SubId) as Bilder FROM DollsPicSub WHERE Subcat ='" & strMainCat & "'"
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

"as Bilder" kan du ta bort.

Skippa stjärnan... lista i stället de poster du vill ha med.

Kör enligt detta manér:

SQL = " SELECT t.intID, t.strName, 'TRUE', ( SELECT count(*) FROM subscribers s WHERE s.intTemplateID = t.intID ) " _
[/klipp]

StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg

Jo men jag sitter inte i Query Analyzer Eclipse, utan vill skriva ut antalet på en asp sida så jag kan skriva ut det med
rs("bilder")

Nu funkar det prima varjefall! Tack

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Man kan alltid ange fältets index också, men oftast är det ju enklast att ha ett namn att referera till, om du ska skriva ut värdet på en asp-sida. Men; om man använder GetRows() för att senare använda datat från en array, är det onödigt. Lite off topic, men ändå. :)

Mvh

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)