webForumDet fria alternativet

Access vs. SQL - hur funkar det?

23 svar · 720 visningar · startad av kb00obfr

kb00obfrMedlem sedan nov. 200229 inlägg

Hej!

Jag har för tillfället en site som jobbar med asp mot en access databas. för att hämta information använder jag mig av SQL satser.

Nu är det så att jag har hört andra som säger, att man ska strunta i access och gå över till mySQL (tror det var så) och jag fattar ingenting. Hur gör man det? vad är i så fall MySQL och vad är det jag använt tidigare? Är det dåligt att använda Access?

Tacksam för en liten utredning på hur det igentligen fungerar.

Tack!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Tråden flyttas från ASP.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

En accessdatabas fungerar prima till mindre sidor. Databasprogram som mySQL eller kanske SQL server 2000 bör man använda när det är mycket trafik.

vad är i så fall MySQL och vad är det jag använt tidigare?

Du har arbetat med access, mySQL är ett annat program där man kan skapa databaser.

Hoppas det klarnar lite
Mvh Sico

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Detta har diskuterats många gånger förrut. Prova att söka lite här i forumet.

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

1. Access fungerar jättebra till rätt stora webbplatser. (Allt är relativt)
2. Det är inte bara databasen i sig som gör en webbplats slö! Det går att skapa en slö webbplats med marknadens vassaste databaser.

Om du börjat med Access, håll dig till det.

Access fixar fem samtidiga användare och det betyder inte fem personer som surfar på webbplatsen. Det betyder fem snubbar som i samma tiondels sekund *samtidigt* klickar på en länk.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Eclipse skrev:

Access fixar fem samtidiga användare

Fem? Access 2000 klarar 64 samtidiga öppna connections enligt MySQL själva:

http://www.mysql.com/information/crash-me.php?access=on (nästan längst ner).

kb00obfrMedlem sedan nov. 200229 inlägg

ah, jag hade missat att det fanns ett helt forum för MySQL... jag får leta runt lite här. tack för hjälpen så här långt, kommer säkert att fråga en massa saker mer.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Eclipse skrev:

Det är inte bara databasen i sig som gör en webbplats slö!

Det är heller ingen här som påstått det.

Eclipse skrev:

E du dum eller? Så man ska inte utvecklas menar du?

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Eclipse skrev:

så MySQL är mycket bättre?

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

Jag har just börjat med detta och är lite osäker på det hela, men från vad jag har sett hittils så är det en sann smaksak.
Det är som att välja mellan Gamecube och Playstation 2.
Och, jag tycker definitivt att man ska hålla sig till det man börjat med, det är så onödigt att inte slutföra saker.
Om man däremot kan sin sak så är det ju bara att börja lära sig nåt nytt om man vill, lär er så mycket ni kan, för kunskap är makt!
Alla tar in kunskaper i en annan ordning bara, det finns inget som säger att man skall börja med mySQL eller Access eller nåt annat.
Låt människan göra som han vill, och just detta irriterar mig:

Sico skrev:

Eclipse skrev:

Det är inte någon självklarhet att mySQL är bättre än Access.
Det är som om någon håller på med Judo, går du fram till honom då och säger:

-"Börja med Karate istället"
-"Jag trivs med det här"
-"Vaddå, vill du inte utvecklas eller?!"

Det finns så många såna här exempel, och herregud, varför kan du inte låta människor lära sig det de vill utan att skicka ut glåpord?
Moget, säger jag bara, moget.

P.S
Jag använder mySQL själv så tro inte att jag tar deras sida p.g.a att jag skulle använda Access eller liknande.
D.S

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Men för stora appliakationer så är väll nästan MySQL ett krav? För MsSQL klarar väll inte lika mycket besökare?

nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg

Om du är nybörjare på Access så skulle föreslå att du började pilla med MySQL istället. MySQL är ju tydligen bättre än Access och ja det beror på hur man ser på det etc... Det är ju du själv som avgör vad du vill lära dig o vad som känns bäst.. ska du göra något litet idag så kanske access passar, men imorgon, när du är superbäst på access så ska du göra något större..... då måste du lära dig hur mySQL fungerar.. som du även skulle kunnat använt dig av från början, till både små och stora sidor... så jag skulle säga.. go for mySQL ;)....

elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

nisslass skrev:

Om du är nybörjare på Access så skulle föreslå att du började pilla med MySQL istället. MySQL är ju tydligen bättre än Access och ja det beror på hur man ser på det etc... Det är ju du själv som avgör vad du vill lära dig o vad som känns bäst.. ska du göra något litet idag så kanske access passar, men imorgon, när du är superbäst på access så ska du göra något större..... då måste du lära dig hur mySQL fungerar.. som du även skulle kunnat använt dig av från början, till både små och stora sidor... så jag skulle säga.. go for mySQL ;)....

varför inte lära sig mssql när inte access räcker istället?
då kan han ju också använda smaskiga saker som stored procedures med :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Men för stora appliakationer så är väll nästan MySQL ett krav? För MsSQL klarar väll inte lika mycket besökare?

Nej, Mysql har inte speciellt bra skalningsegenskaper.
2)
Jo, förmodligen fler än Mysql.

Du kan inte få ett enidmensionellt svar på den här typen av frågor.

Mysql klarar fler samtidiga användare än Access. Däremot så finns det funktioner i Access som inte finns i Mysql. Som alltid, vad som är bäst beror på vad man skall göra och vilka krav man har.

deleexMedlem sedan maj 2003107 inlägg

Access funkar bra men My SQL tål lite mer i längden...!!
Dv.s om man har en stor community med flera tusen användare
kan det vara bra att ha My SQL istället

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Hej,

Jag har hållt på med att bygga accessdatabaser en längre tid nu och har fått tag på en dator till som jag hade tänkt ha som en intern webb/ftp server för hemmet, Tänkte börja lite lätt med Sql server och nu undrar jag vilken jag ska välja, Självklart ska det vara gratis, och om ni kan ge mig direktlänk där man kan ladda ner programvaran och sedan så måste man ha en sql front eller vad det nu heter för att kunna administrera sjävla databasen.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Medialabs: du får köra med mysql om du vill ha det gratis, mysql är bra och klarar mycket och är gratis, ms sql server kostar shortan. Du kan ladda hem mysql servern och manualen på mysql.com. Sen kan du söka på front mysql i google så hittar du nog ngn bra front. :)

Qimen skrev:

Medialabs: du får köra med mysql om du vill ha det gratis, mysql är bra och klarar mycket och är gratis, ms sql server kostar shortan. Du kan ladda hem mysql servern och manualen på mysql.com. Sen kan du söka på front mysql i google så hittar du nog ngn bra front. :)

Ok, Jag besökte myslq.com och hittade deras download avdelning men nu är jag helt osäker på vilken av downloaden jag ska välja, Jag vill bara ha mysql databas.

Kan du peka ut rätt länk tro? :r

Databasen ska jobba under Win XP Pro.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

medialabs skrev:

Qimen skrev:

Ok, Jag besökte myslq.com och hittade deras download avdelning men nu är jag helt osäker på vilken av downloaden jag ska välja, Jag vill bara ha mysql databas.

http://www.mysql.com/downloads/download.php?file=Downloads%2FMySQL-4.0%2Fmysql-4.0.13-win.zip&mirror=http%3A%2F%2Fftp.sunet.se%2Fpub%2Funix%2Fdatabases%2Frelational%2Fmysql%2F

icaaq skrev:

medialabs skrev:

Qimen skrev:

http://www.mysql.com/downloads/download.php?file=Downloads%2FMySQL-4.0%2Fmysql-4.0.13-win.zip&mirror=http%3A%2F%2Fftp.sunet.se%2Fpub%2Funix%2Fdatabases%2Frelational%2Fmysql%2F

tackar så mycket! :)

149 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)