webForumDet fria alternativet

Knyta poster till en viss meny?

Databaser & SQL

2 svar · 129 visningar · startad av bigsky

Medlem sedan maj 2002821 inlägg
Frågan#1

I en meny (ja, vissa av er känner nog igen detta från tidigare trådar) ska det skrivas ut undermenyer till huvudmenyerna när man klickar på dem. Likaså ska de fälls in igen när man klickar på en expanderad huvudmeny. Allt det där fungerar bra. Nu till problemet.
Jag vill kunna knyta flera undermenyer till samma huvudmeny. Och även kunna knyta en undermeny till flera olika huvudmenyer. Man kan tänka sig att undermenyn "Contact" ska finnas under båda huvudmenyerna "Helpdek" och "About Us". Som koden nedan är nu kan jag inte knyta mer än en undermeny till samma huvudmeny.

Databasen ser ut enligt följande:

control

• Id
  • PageId

links

• Id
  • Label

pages

• Id
  • Name
  • Url
SQL_2 = "SELECT pages.*, control.*, links.* FROM pages, control, links WHERE links.Id = " & strMenu & " AND links.Id = control.Id AND control.PageId = pages.Id ORDER BY pages.Name"
Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Om jag förstår någorlunda så måste du lägga till en extra kolumn (antagligen i links), som säger till vilken huvudmeny länken hör till. Varje post i links-tabellen har ett unikt id samt ett id som hänvisar till vilken post i control den hör. Tyvärr förstår jag inte riktigt hur du har lagt upp din databas, så jag kan inte hjälpa dig mycket mer än så.

Medlem sedan maj 2002821 inlägg

Tack för svaret. Löste det dock själv genom att flytta om lite i databasen. Mjo, det brukar bli krångligt då jag ska förklara någonting som jag själv tycker är aningen krångligt... :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)