webForumDet fria alternativet

Summera i Access

3 svar · 496 visningar · startad av CharlotteM

CharlotteMMedlem sedan maj 200337 inlägg

Hejsan, Jag har fått tips om att göra detta i asp men det fyllde inte mina behov så jag vill kunna göra följande i Access och på ett sätt så att jag kan hämta mitt värde ur en kolumn i min databas för att visa detta på webben...

Problem:
Om jag har tabeller: 1,2,3,4,5,6 med ett tal i varje och vill lägga ihop dessa tal i tabellen "summa", hur gör jag då?
Alla sex tabellerna, poäng från sex olika tävlingar, ska visas upp tillsammans med summakolumnen plus text från ytterligare två kolumner visa ett asp-skript.

Någon som är kunnig och vänlig nog att hjälpa mig?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Menar du att du har sex olika tabeller, eller sex olika fält? Jag tror (framför allt hoppas) att det är fält du menar, och då är problemet ganska lättlöst. Men, du behöver inte uppdatera ett fält i tabellen, gör summeringen direkt i SELECT-frågan.

SELECT fält1, fält2, fält3, fält4, fält5, fält6, textfält1, textfält2(SELECT fält1+fält2+fält3+fält4+fält5+fält6 FROM tabellen) AS TotalSumma FROM tabellen

Om du nu har data i sex olika tabeller; varför har du det? Du tjänar på att lagra datan i samma tabell, om datastrukturen tillåter det.

Mvh,

CharlotteMMedlem sedan maj 200337 inlägg

Hej... visst har du rätt i ditt antagande om vad jag menar. Visst har jag allt i samma tabell.
Jag testade din metod men det enda resultatet jag fick var att rubikerna "fält1+fält2......." summerades, inte innehållet i de olika fälten. Nu heter mina kolumner 1, 2 3 osv och det var dessa siffror som lades ihop, inte de värden som fanns inskrivna.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Använd inte siffror som namn. Det som händer är att siffrorna tolkas som numeriska värden och inte kolumnnamn. Det vore bäst om du döper om kolumnerna, men om det inte går så får du skriva

select [1] + [2] + [3] +[4] + [5] + [6]  ...
130 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)