TTypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Jag har funderingar kring att lägga upp hemsidan på så sätt att man får hämta information ur en databas hela tiden. Förstasidan läser ur databasen texten som ska stå där osv. Vad tycker ni om detta? Är det väldigt prestandakrävande? Detta gör jag för att underlätta uppdateringar senare...
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inläggDetta sätt är inte speciellt prestandakrävande nej, utan används ganska flitigt runtom på webben.
Ett alternativ är även att arbeta med textfiler som du kan uppdatera enkelt genom ett gränssnitt också. Prestandaskillnaden är väl obefintlig om du inte har multum med besökare.
Fördelen är väl dock att du även kan tanka upp textfilerna enkelt genom ftp om detta skulle kunna vara ett smidigare alternativ.
Anpassa efter behov m.a.o. ;)
TTypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hur gör man då med design osv? Text kan jag väl förstå att man lätt uppdaterar via en textfil... Men som i mitt fall, en person som inte kan koda eller så... Om han vill ändra struktur eller bilder eller så blir det ju problem... Hur gör "man" där?
MMannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg DU kan tillåta att använda dig av html, eller så använder du likadana komandon som man har till forum etc.
Bilder kan bli ett stort problem om man inte kan koda!
KK@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg I stort sett hela min (vår) site bygger på ett par mallsidor som fylls med information från en mysql-databas. Innehållet läggs in med formulär och den som gör det behöver inte kunna HTML.
Textfiler skulle jag kunna tänka mig att det är en mindre bra lösning, då det blir svårare att hantera datan. Jag övervägde XML men kom fram till, via några gurus här på wF, att databas varianten var enklare, snabbare och bättre. :)