webForumDet fria alternativet

JOIN-problem

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

6 svar · 185 visningar · startad av cyprys

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Har några tabeller fast det är bara två stycken av dem som krånglar nu.
Jag vill få ut det högsta värdet som är bjudet på ett objekt. Bjudningarna finns i en tabell och alla objekten i en annan. tabellen är grupperad efter objekten som skall presentera maximalvärdet i tabellen bidding.

SELECT t1.objectid, t1.pris, t2.bid, t3.brand, t3.model, t3.modelvariant, t4.marke
FROM auctionobjects t1 LEFT JOIN bidding t2 ON t1.id = t2.auctionobjectid, objects t3, brands t4
WHERE t1.objectid = t3.id AND t3.brand = t4.id AND t1.auctionid = 2 AND t2.bid = (SELECT max(t5.bid) FROM bidding t5 WHERE t1.id = t5.auctionobjectid ;) 
GROUP BY 1 ;

En lite nerbantad och relevanta delar

SQL &= "SELECT t1.objectid, t1.pris, t2.bid "
        SQL &= "FROM auctionobjects t1 INNER JOIN bidding t2 ON t1.id = t2.auctionobjectid "
        SQL &= "WHERE t1.auctionid = " & auctionID & " AND t2.bid = (SELECT max(t5.bid) FROM bidding t5 WHERE t1.id = t5.auctionobjectid )  "
        SQL &= "GROUP BY 1 "

Tycker jag har följt dokumentationens syntax på https://www.mysql.com

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Vad är problemet?

Just ja.. Syntax error. Den skriker inte ifrån sig någonting.
Tar jag däremot bort min "AND t2.bid = (SELECT.....)" så funkar det fint förutom att t2.bid är det första budet som kommer i den tabellen (I just detta fall det lägsta).

Detta felmess i ASP.NET: No error information available: DB_E_ERRORSINCOMMAND(0x80040E14).

I MySQL CC säger den att syntaxen är fel dessutom och hänvisar till dokumentationen

dokumentation skrev:

In SQL-99 (and MySQL Version 4.1 or greater), I'd do it with a subquery like this:

SELECT article, dealer, price
FROM shop s1
WHERE price=(SELECT MAX(s2.price)
FROM shop s2
WHERE s1.article = s2.article);

/r Mycket redigera blev det

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Använder du version 4.1 av Mysql? Det är bara i den (alfatest-) versionen som det finns stöd för subselect.

Syntaxen är det inget fel på

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag tror inte du kan göra en subselect om du inte har mysql-version 4 eller nyare.

Det var där det låg, antagligen.
Körde på den rekommenderade 4.0.1-versionen.
Jag tankar så blir jag säkert nöjd sen. :)

Jomenvisst funkade det bra.. :bire

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)