webForumDet fria alternativet

Datumfråga + andra frågor

4 svar · 326 visningar · startad av Havregryn

HavregrynMedlem sedan juni 200288 inlägg

Sitter och filar lite på mitt community. Det var tidigare i Access men försöker nu konvertera det till MySql. Därav vissa problem.
Jag har ett fält som heter datum, (datum/tid i Access, Timestamp i MySql) som jag använder följande kod för:

If RecSet("status") = "online" AND DateDiff("n", RecSet("datum"), Now) > 60 Then . Hur ska man få detta att fungera i MySql?

Dessutom vet jag inte vilket kommando man skall använda sitället för RecSet.update, AddNew fungerar ju tydligen inte med mySql.

Tacksam för svar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Re: Datumfråga + andra frågor

Havregryn skrev:

Hur ska man få detta att fungera i MySql?

Till att börja med söker man på datediff AND mysql här på wF.

Havregryn skrev:

Dessutom vet jag inte vilket kommando man skall använda sitället för RecSet.update, AddNew fungerar ju tydligen inte med mySql.

Du använder INSERT för att lägga till poster, UPDATE för att ändra befintliga poster, och DELETE för att ta bort poster.

Även där kan man komma långt med lite sökningar här på wF. ;)

Lycka till!

Mvh,

ChristofferMedlem sedan feb. 20035 inlägg

Fråga

Hej, är Havregryns bror Christoffer.
Så vad är felet på den här koden som komme här nedanför? Syftet med den är att de fält som står här nere skall UPPDATERAS när man loggar in på communityn.

points = RecSet("points")
datum = Now()
status = "online"

Connect.Execute("INSERT INTO users (points,datum,status) VALUES('"& points &"','"& datum &"','"& status &"')")

Tacksam för svar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det beror lite på vad fälten i tabellen är för datatyp. Om jag utgår ifrån att points är av någon sorts taltyp, datum datetime och status ett varcharfält borde det se ut så här:

Connect.Execute("UPDATE users SET points = "& points &", datum = '"& datum &"', status = '"& status &"' WHERE UserID = " & ettID)

För nog är det väl en uppdatering av en befintlig post du vill göra, inte lägga till en ny post?

Mvh

ChristofferMedlem sedan feb. 20035 inlägg

Sidan som felar

Kan någon fixa den här koden i loginet i communityn så att det funkar reko? När man loggar in så loggas ALLA medlemmar in, och likadant när man loggar ut. Kan någon fixa det? Det funkar inte med sessions men försök ändra så att det funkar på något annat vis.

<%
username = Session("username")
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver=MySQL;server=localhost;uid=Spelportalen;pwd=jultomten;database=users"
Set RecSet = Connect.Execute("Select * from users")
Do Until RecSet.EOF
If RecSet("username") = Request.Form("username") AND RecSet("losen") = Request.Form("losen") Then

Session("points") = RecSet("points")
Session("datum") = Now()
Session("status") = "Online"
Session("fnamn") = RecSet("fnamn")
Session("enamn") = RecSet("enamn")
Session("username") = RecSet("username")
Session("login") = "Online"

Session("epost") = RecSet("epost")

Session("signatur") = RecSet("signatur")
Session("bild") = RecSet("bild")
Session("inloggningar") = RecSet("inloggningar")+1

Session.TimeOut = 40

Connect.Execute("UPDATE users SET points = "& points &", datum = '"& datum &"', status = '"& status &"', fnamn = '"& fnamn &"', enamn = '"& enamn &"', username = '"& username &"', epost = '"& epost &"', signatur = '"& signatur &"', bild = '"& bild &"', inloggningar = '"& inloggningar &"' WHERE username = '" & username & "'")

if RecSet("inloggningar") = "1" then

Set Connect2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect2.Open "driver=MySQL;server=localhost;uid=Spelportalen;pwd=jultomten;database=mail"
Set RecSet2 = Connect.Execute("Select * from mail")

fromuser = "Jonatan"
username = RecSet("username")
rubrik = "Välkommen"
meddelande = "Välkommen till Spelportalen!<br>Vi hoppas att du kommer att trivas framöver.<br><br>MVH - Sp Crew"
datum = now()

Connect2.Execute("INSERT INTO mail (fromuser,username,rubrik,meddelande,datum) VALUES('"& fromuser &"','"& username &"','"& rubrik &"','"& meddelande &"','"& datum &"')")
Connect2.Close
Set RecSet2 = nothing
Set Connect = nothing
end if

Connect.Close

Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing

Response.Redirect "/sp/default.asp"

end if

RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing

Response.Redirect "/tsp/avdelning.asp?sektion=Fel"

%>

Tacksam för svar.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)