FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Går det styra så att man kan få databasen att börja på ett visst nummer istället för 1, 44444 :) etc. ? ( PHP / MySQL )
eller om man vill ha.. AAA-333-BBB-1000 .. så blir nästa AAA-333-BBB-1001, AAA-333-BBB-1002 etc.. ska man tok-slumpa fram det med PHP ? ..gäller bara att få dom att följa samma mall då :l
nån som förstår vad jag menar / har tips ?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, det går att definiera startvärde mha alter table. Jag förstår inte varför dock, då enda avsikten är att skapa unika värden.
Om du vill ha ett prefix så kan du lägga till det när du gör select. (Det finns inget stöd i Mysql, se även ovan.)
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg jo.. jag var ute efter unika id´n till en user tabell, men vill ha rejäla nummer / serier istället för 1, 2 etc.
.. i Uppsala bodde jag när jag var liten :) typ 30 år sen..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vad har det för betydelse? Den här typen av nummer är inget som man visar för någon.
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg id som föjer med när man lallar runt på en större hemsida / community t.ex
view.php?id=3245234-2345-2345
tror jag har sett det där.. prefix.. har du en länk till info eller orkar du demonstrera lite :) ?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Coolhetsfaktorn ökar ju verkligen om man lite högre siffror på sidan. :stud ;)
HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg Hej,
Jag tror att Fuel söker efter UUID/GUID.
Exempel på UUID/GUID:
BEAFADC5-FA59-48F0-ACCE-35CD13FD2DCF
MySQL har inte den funktionen inbyggd.
Det finns kod som du kan kompilera så du får en uuid() funktion,
http://cvs.tangent.org/cgi/viewcvs.cgi/myuuid/
draft-leach-uuids-guids-01.txt skrev:
This specification defines the format of UUIDs (Universally Unique
IDentifiers), also known as GUIDs (Globally Unique IDentifiers). A
UUID is 128 bits long, and if generated according to the one of the
mechanisms in this document, is either guaranteed to be different
from all other UUIDs/GUIDs generated until 3400 A.D. or extremely
likely to be different (depending on the mechanism chosen).
draft-leach-uuids-guids-01.txt skrev:
The UUID generation algorithm described here
supports very high allocation rates: 10 million per second per
machine if you need it, so that they could even be used as
transaction IDs.
draft-leach-uuids-guids-01.txt
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Hansen.. (tror) det var det jag letade / undrade om .. ska titta lite närmare på detta nu .. först käk :)
coolare .. inte en aning :)
mellowMedlem sedan apr. 200315 inlägg Genom att göra en första post i databasen med t.ex. nummer 5000 så kommer nästa automatiskt att bli 5001 om du har auto_increament på