PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Hej
Finns det någon möjlighet att exportera en Oracle 8i databas till MySQL via något import kommando eller ??
Den har ca 100 tabeller, jobbar med flera clienter (15- 20 st)
Vad jag förstår så är det inte samma syntax på SQL i Oracle och MySQL.
Är det mer skilnader som kan ställa till det?
Att få det att fungera efter en konvertering verkar vara ett mastodont jobb bara med att ändra all SQL kod.
Den befintliga databasen har sina brister då det gäller normalisering och lite annat, på mig verkar det dags att överväga att skapa en helt ny databas.
Det var det råd jag gav min bekant, det och att prata med någon som var mer insatt i detta än jag.
Sen insåg jag att mer insatta än ni, mina vänner på webForum, finns det nog inte många som är. Därför ställer jag frågan vilket anser ni vettigast?
PAN
:q
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det finns lite verktyg för att flytta själva databasen
t.ex. http://www.realsoftstudio.com/ugroup.php
Jag tror nog att flytta databasen är det enklaste (även om det säkert blir en hel del problem det också).
Att ändra den SQL som används kan vara ett stort jobb. Det finns väldigt mycket i Oracle som Mysql inte är i närheten av. I många fall blir man nog tvungen att ändra designen helt och göra om från början.
Om man vill konvertera från Oracle till en gratisdbms så ligger postgreSQL mycket närmare än Mysql när det gäller funktionalitet.
Om dom skall börja om helt eller inte är svårt att bedöma.
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Du skriver
"Det finns lite verktyg för att flytta själva databasen "
Innebär det att det grafiska gränssnittet inte hänger med ?
Den enda orsaken som jag ser det att byta från Oracle verkar vara priset men kan inte en åtgärd för att få ned kostnaden vara att göra ett gränssnitt i tex ASP och låta det arbeta via intranätet i stället för att ha clienter ?
PAN