webForumDet fria alternativet

Kombinera två SQL-frågor? (Olika db)

2 svar · 196 visningar · startad av solbulle

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Har två olka sql-frågor som jag använt i olika sammanhang. Nu vill jag kombinera dessa i ett och samma "ark"

Den första plockar ut en massa kundnummer med tillhörande data och listar dessa.

Den andra plockar ut data (från en annan db) efter ett visst kundnummer.

Nu har jag gjort som så att jag kör den första och sen körs den andra, en gång för varje kundnummer som den får fram, vilket resulterar i runt 200 körningar. Detta känns lite onödigt.

Jag vill alltså om möjlig skriva om främst sql nr2 så att den hämtar alla kunder m. data i ett svep.

SQL1:

select dbi.knr , namn, SUM(belopp), SUM(belopp) / (13 - 01 + 1), kategori from dbi, kund where  vecka >= '2003'||'-'||'01' and vecka <= '2003'||'-'||'13' and dbi.knr = kund.knr and kund.grupp = '500' Group by dbi.knr, namn, kategori

SQL2:

select sum(belopp) from dbi, kund, stad  where vecka >= '2003-01' and vecka <= '2003-13'  and dbi.knr = kund.knr  and kund.knr = '10000' and kund.stad = stad.stad

Som jag ser det bör det ju finnas 'grupp' i SQL2 för att det hela ska fungera?

Om man kanske skulle anta att det finns(?) Kan man på något sätt lättare kombinera dom då?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Varför i allsindar ligger uppgifterna i varsin databas i stället för i varsin tabell i EN databas om de är relaterade?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

För att de är uppgifter från två olika kontor på ett företag och databaserna ligger på olika datorer på olika orter. :(

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)