Hej.
Mina nybörjarfrågor:
Hur gör jag för att lägga ut min databas i MySQL på servern (tripods, som har stöd för PHP/MySQL)?
Någon speciell mapp?
Och hur gör man för att skydda databasen från intrång?
/Emma
3 svar · 388 visningar · startad av Gjutjärn
Hej.
Mina nybörjarfrågor:
Hur gör jag för att lägga ut min databas i MySQL på servern (tripods, som har stöd för PHP/MySQL)?
Någon speciell mapp?
Och hur gör man för att skydda databasen från intrång?
/Emma
Du får nog specifiera dig lite mer. I vilket format är din databas nu? Vilka tjänster finns på tripod, finns det möjlighet att logga in via telnet? Har dom något databashanteringsprogram typ phpmyadmin på tripod? Ska databasen vara tillgänglig att visas på webben eller är den där för annat syfte?
Stora frågor ger större svar!
Problemet var alltså:
Jag skapar en databas på min dator (so har apache med SSI, PHP och installerad MySQL).
Sedan skapar jag gästbokskoden.
Sedan ska jag ladda upp det på servern (i detta fall Tripods).
Men VAR ska databasen ligga på extern server, och vad har databasen för filändelse?
När jag skapar databasen i ett DOS-promptliknande fönster, så ser jag inte filändelsen.
Jag är alltså nybörjare.
Men sedan upptäckte jag, att på Tripod, så gör man databasen och tabellerna i en databasgenerator som de har online, man kan inte göra den hemma och ladda dit den.
Så nu har det liksom löst sig av sig själv.
Fast jag undrar fortfarande hur man laddar upp databaser, (på andra servrar än Tripod t.ex.) och vad filändelserna är.
/Emma C C
Databaser är generellt inte enstaka filer med filändelser som man kan byta ut via filkopiering. Undantaget är väl Access, men så betraktas den oftast inte heller som en "riktig" databas.
Men du kan göra dina tabeller m m hemma och sedan ladda upp dem på servern via program som MySQL-Front eller liknande. Via MySQL-Front slipper du också det DOS-liknande fönstret. (Visserligen utvecklas inte Fronten längre men än så länge duger den. Annars finns motsvarande alternativ som SQLyog.)