webForumDet fria alternativet

Knivig SQL-sträng

7 svar · 270 visningar · startad av Pikkenix

PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg

Kan någon hjälpa mig med att utforma en SQL sträng till detta, står helt still i skallen på mig...

Tabeller:

ARTIKLAR
-----
pris, artikelid

ORDERS
----
orderid, datum, betalning

ORDERARTIKLAR
----
orderid, artikelid

KUNDER
----
fnamn, enamn, epost

Det jag vill få fram i mitt recordset är följande:

orders.orderid, orders.datum, orders.betalning, SUM(artiklar.pris), kunder.fnamn, kunder.enamn, kunder.epost

Tacksam för all hjälp jag kan få.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Felpostad, flyttas till SQL. Det här har inget med ASP eller VBScript att göra.

MVH
OveRRidE

moderator, webForum

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
strSQL = "SELECT orders.orderid, " &_
"orders.datum, " &_
"orders.betalning, " &_
"SUM(artikel.pris) AS pris, " &_
"kunder.fnamn, " &_
"kunder.enamn, " &_
"kunder.epost " &_
"FROM orders, artikel, kunder " &_
"WHERE orders.orderid = artikel.artikelid " &_
"AND orders.orderid = " & Request.QueryString("id")

Något sånt?
Fel forum för övrigt. /red OveRRidE han påpeka det ;)

Problemet är att SUM(pris) som ligger i artikar måste gå via orderartikel tabellen, alltså måste jag använda nestade tabeller elelr join på något sätt..

Denna sqlsats använder jag nu:

"SELECT orders.orderid, orders.datum, orders.betalning, kunder.fnamn, kunder.enamn, kunder.epost, kunder.kundID , SUM(artiklar.pris) as priset FROM orders, kunder, artiklar WHERE orders.status = 0 AND orders.kundid = kunder.kundID AND artiklar.artikelid = (SELECT orderartikel.artikelid FROM orderartikel WHERE orderartikel.artikelid = orders.orderid)"

Men då får jag följande fel:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'orderid'.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Alla fält som du selectar, som inte ingår i SUM() (eller andra liknande funktioner) måste ingå i GROUP BY i din select-fråga. Prova följande:

SELECT orders.orderid, orders.datum, orders.betalning, kunder.fnamn, kunder.enamn, kunder.epost, kunder.kundID , SUM(artiklar.pris) as priset 
FROM orders, kunder, artiklar WHERE orders.status = 0 AND orders.kundid = kunder.kundID AND artiklar.artikelid = (SELECT orderartikel.artikelid FROM orderartikel WHERE orderartikel.artikelid = orders.orderid) 
GROUP BY orders.orderid, orders.datum, orders.betalning, kunder.fnamn, kunder.enamn, kunder.epost, kunder.kundID

Mvh

SQL satsen är det inget fel på, däremot så returnerar den inget.. blir bara ett tomt recordset tyvärr...

Ingen som har någon lösning?

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)