webForumDet fria alternativet

SQL-bok

9 svar · 263 visningar · startad av K@llen

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag tycker mysql.com är himla bra, men när man inte vet vad man letar efter är den inte till mycket hjälp.

Min fråga är nu om någon kan tipsa om en bok i svårighetsgraden medelsvår -> svår? Helst en generell bok som tar upp olika dialekter, om inte det finns så gärna en som är inriktad mot mysql som dbms.

REDIGERAT: Skulle vara mysql.com inget annat :)

Denna verkar vara en höjdare, synd bara att den är från 1997. :(

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0201964260

En följdfråga om språket SQL. Hur mycket utvecklas egentligen språket SQL? Jag inbillar mig att den huvudsakliga utveckligen sker på dbms-sidan, det vill säga att de får utökat stöd för olika delar av SQL. Eller hur ligger det till?

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

jag har för mig att jag för ett tag sedan läste i Computer Sweden att en av snubbarna bakom MySQL var med i något utskott och att dom snart skulle komma med en ny standard, tillägg.

Jag tror att en bok från 1997 är förhållandevis aktuell. Jag tror att dom vanligaste kommandona fungerar lika bra idag som då.

Man kommer rätt långt med INSERT, UPDATE, DELETE, INNER JOIN och UNION.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Dom fem kommandoorden kräver nog ingen bok.
Men att göra mer och mer från SQL kommandon är ju önskvärt.
Mimer följer ju standards och deras hjälpfil borde vara en mycket bra början! Skall kolla det. Har Mimer installerat på en annan maskin just nu.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Mysql deltar inte i något standardiseringsarbete. Det är bara olika länder som har representanter i den ISO-kommitte som utarbetar ny funktionalitet för SQL.

Det sker en hel del med SQL. Det kommer en ny standard i slutet av året som t.ex. innehåller kopplingar mot XML.

Det finns även mycket funktionalitet i nuvarande standard som ingen DBMS har implementerat. SQL-standarden består av en kärna (core SQL 99) med olika funktioner och utöver detta finns ett antal paket med olika tilläggsfunktioner. I dagens läge finns det ingen DBMS som gar stöd för alla funktioner inom core.

Ett stort problem med SQL är att det inte finns något sätt att verifiera att man har stöd för t.ex. core SQL 99. Det finns verifikationssviter för SQL 92 men arbetet med att vidareutveckla dessa för att passa sql 99 lades ner då anslagen minskades.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Nu har jag kollat ordentligt
De pdf dokument som följer med Mimer 9.1 är jättebra.
Där finns avvikelse från olika standards och bra exempel på syntax. Borde ha skrivit ut dem för länge sedan men det är snabbare att fråga här på wF.
Ta hem ladda in och kör!

Lasp skrev:

Ta hem ladda in och kör!

Du har ingen länk till de där hjälpfilerna?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Ahhh, vilken guldgruva, tack! :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)