webForumDet fria alternativet

UPDATE problem!!

3 svar · 239 visningar · startad av xtreme

xtremeMedlem sedan juli 20002 151 inlägg

Har en medlemssida där jag på en av sidorna vill att användaren ska kunna ändra sin användarinfo.

För att hämta informatioen ur databasen använder jag:

$medleminfo = "SELECT first_name, last_name, email_address, username, info, FROM users WHERE username='$username'";

Denna informationen lägger jag sedan i vars en textbox och detta fungerar utan problem.

Ändrar sedan användaren ex sitt namn (first_name) i den textboxen och klickar på spara så ska detta uppdateras i databasen. För att göra detta har jag använd följande kod vilket inte verkar funka så bra.

$memberupdate = mysql_query("UPDATE users SET first_name='$first_name', last_name='$last_name' WHERE username='$username'");

alert('Din info är sparad');

Sen undrar jag också ifall man kan anropa en funktion i samma dokument genom sitt form så att man inte behöver ha $memberupdate i en separat fil, har provat med följande men det går inte så bra:

function update(){ 

$memberupdate = mysql_query("UPDATE users SET first_name='$first_name', last_name='$last_name' WHERE username='$username'");

alert('Din info är sparad'); 
}

<form name="form1" method="post" action=" <? update(); ?> ">

Hoppas någon kan hjälpa mig så att update blir rätt samt hur man anropar en funktion i samma dokument genom form-post!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Du kan inte blanda php och html och javascript på det sätt du har gjort. Du har lagt action i formuläret till en php-funktion. Browsern vet inte vad det är för något. Du får posta till sidan.php som sedan gör uppdateringen med de värden som postats i formuläret.

Det är också bra att ange vad problemet är, inte bara att det inte fungerar.

mvh

xtremeMedlem sedan juli 20002 151 inlägg

Har nu ändrat så att jag i formuläret i ställlet har det så här:

<form name="form1" method="post" action="memberinfo.php ">

Sidan memberinfo ser ut så här:

$memberupdate_=_mysql_query("UPDATE_users_SET_first_name='$first_name',_last_name='$last_name'_WHERE_username='$username'");

echo "Din info är uppdaterad";

problemet är att sidan kommer fram så att det står "Din info är uppdaterad" men det händer inget i databasen. Är min kod rätt för att updatera i databasen?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Det beror på om dina variabler innehåller det du tror att de innehåller. Skriv ut SQL-frågan istället för att exekvera den.

echo("UPDATE_users_SET_first_name='$first_name',_last_name='$last_name'_WHERE_username='$username'");

Mvh

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb