Har en medlemssida där jag på en av sidorna vill att användaren ska kunna ändra sin användarinfo.
För att hämta informatioen ur databasen använder jag:
$medleminfo = "SELECT first_name, last_name, email_address, username, info, FROM users WHERE username='$username'";
Denna informationen lägger jag sedan i vars en textbox och detta fungerar utan problem.
Ändrar sedan användaren ex sitt namn (first_name) i den textboxen och klickar på spara så ska detta uppdateras i databasen. För att göra detta har jag använd följande kod vilket inte verkar funka så bra.
$memberupdate = mysql_query("UPDATE users SET first_name='$first_name', last_name='$last_name' WHERE username='$username'");
alert('Din info är sparad');
Sen undrar jag också ifall man kan anropa en funktion i samma dokument genom sitt form så att man inte behöver ha $memberupdate i en separat fil, har provat med följande men det går inte så bra:
function update(){
$memberupdate = mysql_query("UPDATE users SET first_name='$first_name', last_name='$last_name' WHERE username='$username'");
alert('Din info är sparad');
}
<form name="form1" method="post" action=" <? update(); ?> ">
Hoppas någon kan hjälpa mig så att update blir rätt samt hur man anropar en funktion i samma dokument genom form-post!