Så vitt jag mminns så fungerar @@identity inte i Access 97. (Dags att uppgradera kanske?)
Du får använda ADO för att göra insert för att kunna få tag på värdet för räknaren.
2 svar · 166 visningar · startad av hopparn
hej
Jag kör en liten webapplikation, vill vid registrering skriva ID nr (räknare) i en annan tabell men får inte ihop det...
Access 97 är db, tänkte mig ungefär såhär men icke.. (är kanske trött nu men...)
strSQL="insert into User_tbl (Active_WebUser,Username, password, name, address, zip, city, email, telephone, createdate,lastmoddate, public,modby,admin) VALUES ("& Active_WebUser &",'"& Username &"','"& password &"','"& name &"','"& address &"','"& zip &"','"& city &"','"& email &"','"& telephone &"','"& date &"','"& date &"',"&publik&",'"& modby &"','NO')"
set rs=dbMain.execute(strSQL)
sql = "select @@identity from user_tbl"
set rs = dbmain.execute(sql)
keyvalue = rs(0)
LoginSQL="Insert into User_activity_tbl (UserID,loggedin) value ('"& keyvalue &"', '1')"
set rs=dbmain.execute(LoginSql)
Så vitt jag mminns så fungerar @@identity inte i Access 97. (Dags att uppgradera kanske?)
Du får använda ADO för att göra insert för att kunna få tag på värdet för räknaren.
oki
jag kör SQL2K samt Oracle 8i på jobbet, accessdb är smidigt till fritidsprojekt på webben (det kostar ju inget med en fil- dsn =) )
Funderar på att skaffa mySQL till siten, men det är inte jag som står för lovorna så det krävs övertalning...
tack för hjälpen