JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jag har en accessdatabas, en sqlsats och ett problem.
strSQL = "DELETE FROM news WHERE id = " & CInt(Request.QueryString("id"))
objConn.Execute strSQL,,128
Detta resulterar i:
Error Type:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Could not delete from specified tables.
/skolan/admin/news.asp, line 58
Rad 58 är sqlsatsen.
Om man söker på Microsoft´s support hittar man det här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;240098 och detta stämmer inte alls.
Detta är ett helt nytt problem, någon som är bekant med det?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Finns det några rellationer till andra tabeller i tabellen "news"?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Är det ingen som har någon lösning?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Kan du lägga upp databasen?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm...
Ja, det går ju utmärkt att köra frågan direkt i Access. Vad använder du för anslutningstyp?
Jag måste påpeka att vissa av dina fältnamn är dumt valda. Fält som heter Text är ingen höjdare. Text är ett reserverat ord. Även Date kan vara reserverat. Dessutom, har man datumfält ska de vara av datumtyp. :)
mvh
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Kör med JET-rutinen.
Om man använder [] så kan man använda reserverade ord. Och det här med datumtyp, det väljer man väl själv? ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
- Ja, man kan klamra, men varför skulle man vilja det?
- Ja, du kan använda precis vilken datatyp du vill för datumvärden, men när det finns en datatyp som är avsedd för just den typen av värden, så bör du använda den. Det skulle innebära att sorteringen alltid blir korrekt, alla datum skulle lagras i samma format oberoende av inställningar på den maskin man använder, du skulle kunna använda datumfunktioner på värdena i SQL-frågan, osv. Det finns ingen anledning att inte använda datumtyp för datumvärden.
Prova att byta anslutning till OLEDB-drivrutinen.
Mvh
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Men jag använder ju redan OLEDB-drivrutinen:
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("blabla.mdb")
Ska byta typ på date-kolumnen. ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Josef skrev:
Men jag använder ju redan OLEDB-drivrutinen:
Hoppsan. Då vete bövlarna. ;)
Jag funderar vidare, men just nu kan jag inte komma på något.
Mvh,