webForumDet fria alternativet

Global variabel?

13 svar · 232 visningar · startad av nkrantz

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Hej!

Säg att jag i ett VB script i Access hämtar ut ett användarID, hur kan jag sedan använda samma ID i andra frågor, eller enbart visa det i Access? MAO, hur skapar jag en global variabel?

/Niclas

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Gör en ny modul och lägg in

Global intFniss As Integer

Så! Nu har du en global variabel.

splendid! får vi se om det funkar också!

okej.. det funkade ju! Men, hur tilldelar jag variabeln olika värden från andra VB script sen? *funderar*

Från andra moduler, formulär osv.?

Det är bara att tilldela den värden. Ska inte vara några problem där.

jo.. hehe.. jag trodde att det skulle vara mer komplicerat än så! Jag upptäkte mitt misstag!

Börjar komma in i VB nu, men tacka vet jag PHP! ;)

Tack så mycket för hjälpen!!!

hm.. har fortfarande problem!

Jag kan tilldela den värden via VB, men om jag vill att den skall skrivas ut i ett formulär eller om jag i en komboruta vill ha denna globala varabel som en kontrollkälla, hur gör jag då? Man kan ju enbart använda sig av uttrycksverktyget där...

Det borde räcka med att du skriver in variabeln i Kontrollkälla.

Du kan nog hitta åt variabeln med uttrycksverktyget också. Välj bara moduler i mapplistan.

Jag har försökt med det. Men då står det #Namn?. Måste jag anropa den via modulen på ngt sätt typ: userID!intFniss ???

Får upp modulen, men det finns inga egenskaper eller variabler att välja mha mapplistan!

Tänkte om det kanske skulle gå att returnera variabeln från någon funktion... men får inte heller det att funka... om du har lust får du gärna adda mig på icq eller msn... 4629351/nippe_k@hotmail.com

// Niclas

Ok. I vilken typ av objekt vill du slänga in variabeln? Vad heter det? Vad är tanken?

Ska förklara från början.

Har en inloggningssida. Då användaren klickar på logga in knappen så letar mitt script upp användaren från databasen och sparar dennes användarID i den globala variabeln som du hjälpte mig att skapa.

Nu är det så att jag vill kunna använda mig av denna variabel vid olika tillfällen. Bland annat är det så att jag har en komboruta med all personal, jag vill här att access automatiskt skall välja den användaren som är inloggad, mao, lagra den globala variabeln eller ev. visa den inloggade personens namn i kombo rutan.

Jag har ju en sql fråga som hämtar all personal och här bör jag ju kunna skriva typ WHERE personal_id = GLOBAL_VARIABEL. Men, den vill inte som jag vill!

Tips? Finns det några bra guider på nätet för nybörjare i Access?

/Niclas

Dim objRS As New ADODB.Connection

Set objRS = CurrentProject.Connection.Execute ("SELECT namn FROM tabell WHERE personal_id = " & GLOBAL_VARIABEL & ";", , adCmdText)

Me.komboruta.RowSource = objRS("namn") & ";"

Set objRS = Nothing

Det är nog ett sätt att lösa det på.

Angående guider och så vet jag inte så noga, men på både https://www.utteraccess.com och https://www.mvps.org/access finns det mycket hjälp att få.

hm.. okej, skall ta mig en titt på det!

Tackar för länkarna!

/Niclas

Varsågod

254 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
123 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)