solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Har denna sql-fråga.
Nu är det så kul att jag vill bara ha "distinct" även fast jag får flera träffar på mt.fld_mt_id = m.fld_m_mtid
Hur göra tro?
SQL = "SELECT fld_g_title, fld_mt_name, fld_mt_id FROM (tbl_movie_title mt inner join tbl_movie m " &_
"on mt.fld_mt_id = m.fld_m_mtid) left outer join " &_
"tbl_genre g on g.fld_g_id = m.fld_g_id ORDER BY iif( fld_mt_name is null,1,0), fld_mt_name, fld_g_title"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Då bör du använda subselect istället för join.
Flyttas från ASP.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Känner helt klart att jag måste lära mig detta bättre.
Någon som har länkar till sidor där man kan läsa sig till något?
Hur man plockar ut data ur databaser med relationstabeller osv.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Gå till google och sök på SQL och tutorial, ger många träffar.
Eller testa denna tutorial.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det där tackar jag för. Länken du gav verkar vara väldigt relevant vid en första anblick.
Jag har testat Google och ämnar göra det igen. Men det jag söker är specifikt joins och relationsdatabaser. Jag har svårt att sålla ut något superrelevant från Google.
Personliga tips är oftast bäst.
använd wheresatser istället för join, funkar alltid stabilt
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg För att kunna ge ett exempel så behöver jag veta hur tabellerna är definierade, lite datainnehåll och vilket resultat du förväntar dig.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jag har tabellen tbl_movie_title innehållandes fakta om filmer.
Tabellen tbl_movie som är en tabell innehållandes relationer mellan tbl_movie_title och diverse andra tabeller, dels då tex tbl_genre.
Det jag initialt vill kunna göra är att lista ALLA poster, filmtitlar i tbl_movie_title (fld_mt_name) samt i detta fall dess genre (om någon fines - annars lista bara titeln.), ( fld_g_title fr tbl_genre )
Den sql-fråga jag visar fixade det tills att jag i tbl_movie fick flera relationer mellan en del titlar och andra tabeller. (Alltså en relation mellan tbl_movie_title samt tex tbl_person (Personer i filmen)
Jag bifogar en bild som visar databasupplägget. (Kanske fel upplägg?)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Nu är jag lite tjatig... Ingen som kan putta mig i rätt riktning?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL = "SELECT fld_g_title, fld_mt_name, fld_mt_id FROM (tbl_movie_title mt inner join tbl_movie m " &_
"(on mt.fld_mt_id = m.fld_m_mtid [b]and m.flg_g_id is not null[/b]) ) left outer join " &_
"tbl_genre g on g.fld_g_id = m.fld_g_id ORDER BY iif( fld_mt_name is null,1,0), fld_mt_name, fld_g_title"
Jag tycker nog att designen är lite konstig. Jag skulle nog ha använt separata kopplingstabeller.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg mm... suger på denna karamell och återgår till ritbordet.