Jag har en tabell med 11 fält, och dessa kan innehålla keywords, eller så är de tomma.
Sedan så vill jag kunna söka igenom alla dessa fält, i jakt på ett nyckelord som användaren matar in (i stort sett är detta en liten begränsad sökmotor) men jag tror jag har rört till min sql fråga något enormt... någon som har lust att knuffa/sparka mig i rätt riktning?
$sql = "SELECT * FROM tblPics WHERE fldKW1 OR fldKW2 OR fldKW3 OR fldKW4 OR fldKW5 OR fldKW6 OR fldKW7 OR fldKW8 OR fldKW9 OR fldKW10 OR fldDescrip LIKE '%".$q1."%' ORDER BY fldPicID";
och om jag sedan skulle vilja att användaren skall kunna posta två keywords of då få en sql-sträng som söker efter bägge dessa kriterier, typ korssökning, hur gör man då?
(Det jag försökte mig på blev ännu fulare än min första sql-sträng)
$sql = "SELECT * FROM tblPics WHERE (fldKW1 OR fldKW2 OR fldKW3 OR fldKW4 OR fldKW5 OR fldKW6 OR fldKW7 OR fldKW8 OR fldKW9 OR fldKW10 OR fldDescrip LIKE '%".$q1."%') AND (fldKW1 OR fldKW2 OR fldKW3 OR fldKW4 OR fldKW5 OR fldKW6 OR fldKW7 OR fldKW8 OR fldKW9 OR fldKW10 OR fldDescrip LIKE '%".$q2."%') ORDER BY fldPicID";
Det måste finnas ett enklare sätt, non?
Iaf, kör php, om det är till någon nytta.
MVH Patrik