webForumDet fria alternativet

3 sql frågor

4 svar · 191 visningar · startad av Wiklund!!

Wiklund!!Medlem sedan juli 2002549 inlägg

Får inte dessa 3 sql frågor att fungera. Snälla hjälp mig, har suttit hur länge som hälst. Använder mysql ifall att ni undrar.

1.

Connect.Execute "delete from users where logindate <= dateadd('d',-5,now()) and activated = 'activated'",,128

2.

Connect.Execute "update users SET status = 'offline' where status = 'online' and DateDiff("n",logindate, Now) > 25",,128

3. Det är datumen (now,date) som strular till det. logindate har jag som DATETIME typ och when har jag som DATE.

Connect.Execute "INSERT INTO users (username,password,fname,lname,email,country,city,sport,gender,hearaboutus,hiddenemail,sendmails,born,logindate,when) VALUES ('"&Request.Form("username")&"', '"&password&"', '"&Request.Form("fname")&"', '"&Request.Form("lname")&"', '"&Request.Form("email")&"', '"&Request.Form("country")&"', '"&Request.Form("city")&"', '"&Request.Form("sport")&"', '"&Request.Form("gender")&"', '"&Request.Form("hearaboutus")&"', '"&Hiddenemail&"', '"&Sendmails&"', '"&Born&"', '"&now&"', '"&date&"')"

Stort tack till den/de som hjälper mig!

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

1. Testa

Connect.Execute "delete from users where logindate <= '" & dateadd('d',-5,now()) & "' and activated = 'activated'", ,128

2. Har förmig att mysql inte stöder datadiff på det sätt de vill använda det

3. Kolla på http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html, kan kanske hjälpa dig och så ett litet tipsa bara, använd mellanrum mellan &-teknen när du lähher in ett värde i strängen, allstå:

'" & Request.Form("username") & "'
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från SQL

Wiklund!!Medlem sedan juli 2002549 inlägg

1. Får inte den första att fungera Poffe. Syntaxfel.

2. Kan jag lösa på ett annat sätt.

3. Den tredje sql satsen löste jag genom att byta namn på kolumnen when. ASP verkade inte gilla att den hette when.

Så det är den första jag inte får till riktigt.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Connect.Execute "delete from users where logindate <= '" & dateadd("d",-5,now()) & "' and activated = 'activated'", ,128
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)