webForumDet fria alternativet

Information har försvunnit

2 svar · 160 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har för närvarande Windows XP där jag har en Access-databas. Den har varit med ett tag nu och jag flyttar över den varje gång det är dags att installera om systemet. Men den beter sig konstigt, jag vet inte om det beror på Windows XP eller vad det kan vara.

Jag har två formulär som hämtar data från samma tabell. I första formuläret har jag information om olika kontakter som jag köpt och sålt saker till/av. Här finns också en knapp som öppnar det andra formuläret. Här finns ett enda stort fält där jag lagrar all e-postkommunikation, den lagras i samma tabell som jag nämnde tidigare. Allt som oftast när jag sparar så står det något med att jag försöker spara som en annan användare eller att en annan användare har sparat, kommer inte ihåg exakt vad det står. För att undvika problem så måste jag då välja att inte spara och sedan stänga databasen, sedan gå in igen och skriva in ändringen igen och spara igen så brukar det sparas utan problem. Men den här gången blev det fel. Jag valde att spara trots att detta meddelandet kom upp. Nu kommer jag inte längre åt posten där jag sparade ny information för då blir det ett sådant fel som man ombes att skicka till Microsoft, felraporteringen i XP. Jag har testat att reparera databasen men det funkar inte.

Jag har gått in i tabellen och med lite trixande så lyckas jag faktiskt komma ner till den posten som låst sig och se information som tex e-postadress, telefonnummer etc som jag skrivit in där. Men i det fältet för e-postkontakten, den informationen som jag har valt att visa i ett andra formulär, där står det #borttaget Vad menas med det? Kan jag inte få tillbaka den informationen igen på något vis? Isåfall kan jag ju bara kopiera informationen i hela tabellen och sedan ta bort den. Jag har en exakt kopia av själva strukturen av tabellen så jag kan lätt återställa den igen. Bara det att jag inte tagit backup på det jag skrivit i den på ett tag.

Någon som vet.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Behöver er hjälp!

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Access kraschar för dig m.a.o.. Det brukar oftast betyda fel i programmering - speciellt där manupilering av data i databasen är inblandad. Jag föreslår att du använder dig av debuggern och spårar upp problemet.

Har du inga moduler, så vet jag inte riktigt vart du ska börja... gå igenom relationer och tabelldesign.

I annat fall så borde du göra om hela databasen. Inte kopiera den gamla strukturen utan skriva in den på nytt.

260 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
121 ms — hämta statistik (db)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)