Jag skulle vilja "göra" en sök funktion med access (formulär) för det är lite jobbigt att bläddra mellan alla poster för att ändra den man vill hitta.
har inte börjat med något direkt... tänkte mej ett ifyllningsformulär och en sök knapp... kan man öppna ett formulär till?
tex:
Sök-form
söker efter "Pepsi"
Öppnar visa-form
info om "pepsi"...
:e
mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg Letar också efter ett svar till din fråga, håller på att göra ett formulär där man i en textruta skall kunna söka efter ett namn som finns i en tabell.
Antar att man gör detta via macro på något sätt, men hur?
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Visst kan man öppna ett formulär om man vill :)
[url=http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbaac10/html/acmthactOpenForm.asp]DoCmd.OpenForm[/url] FormName, View, FilterName, WhereCondition, DataMode, WindowMode, OpenArgs
OpenArgs kan du sedan använda dig av i formulärets OnOpen-event om du vill/behöver.
Private Sub Form_Open(Canceln As Integer)
MsgBox Me.OpenArgs
End Sub
mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg Hängde inte med riktigt där Engine^! Ska man öppna en ny form? Som det är nu har jag redan en form, där man kan bläddra mellan olika records. Jag vill nu kunna via en textbox söka efter ett Id. Då skall formuläret gå till det recordet med just det Idt.
Använder nu funktionen DoCmd.Findrecord(txtSokId.Value) där txtSokId är textboxen där man får fylla i Id, och detta funkar inte alls.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Jag svarade utifrån voigtann1s frågeställning.
Ditt problem kan jag tänka mig beror på att ditt formulärs objekt inte har rätta RecordSources.
Om du har baserat formuläret på en tabell, så är det i stort sett helt automatiskt att söka bland posterna i tabellen.