SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Hej,
Jag undrar om det är någon skillnad på en SQL-fråga om man använder sig av access installerar på sin server eller om man kör SQL-server?
För den fråga jag har fungerar på ett webhotell men inte på ett annat?
SQL-raden:
Conn.Execute("Insert Into inlagg(Namn, Email, Hemsida, Meddelande,ip) Values('"& Namn &"','"& Email &"','"& Hemsida &"','"& Meddelande &"','"& Ip &"')")
Hoppas ni förstår vad jag menar för jag tror det har att göra med det? Får detta felmeddelande på ena servern (medans det fungerar utmärkt på den andra)
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
/bik_gb/index.asp, line 320
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om man slänger en snabb sökning på wF kan man få reda på att felmeddelandet antagligen betyder "IUSR_XXXX har inte rättigheter att skriva och skapa filer i databasmappen."
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Sök här på webforum på felmeddelandet så hittar du felet.
Om du ska skapa tabeller så skiljer det sig lite samt att connectionstring är olika.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Jo tack för svaren, det var som jag misstänkte men svaren besvarar inte min fråga riktigt korrekt så jag antar att frågan var svår att förstå?
Ställer om frågan igen på ett annat sätt:
Jag undrar om det är någon skillnad på en SQL-fråga beroende på om en webbserver har SQL-server installerad eller om bara Access är installerad?
Såg att Cyprus besvarade min fråga lite ;) (nu i efterhand)
benkenMedlem sedan feb. 2003250 inlägg sql är sql, å sql är sql (i de flesta fall)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nja, den SQL som fungerar i Access är inte en delmängd av den som fungerar i SQL server eller tvärtom.
Flyttas från ASP
benkenMedlem sedan feb. 2003250 inlägg Nähep, men då tycker jag att Ms Access inte ska kalla sitt "SQL" SQL eftersom det då inte är SQL.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, det är helt korrekt. SQL server använder inte heller SQL om man jämför med den standard som finns.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg OT: Dialekter är dialekter.
Får skåningar eller västerbottningar inte säga att de talar svenska? ;)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Irrelevant jämförelse. SQL är ett språk med en klart definerad syntax och semantik.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad bör man kalla Jet SQL, T-SQL osv för?
Access-frågespråk kanske, men sen?
Min jämförelse var visserligen märkt OT, men visst har du rätt. :)
Mvh,
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det är väl jag som är miljöskadad.