bassebhuMedlem sedan nov. 20014 028 inlägg
Hej!
Jag använder mig av myphpadmin för att lägga till saker i databasen.
hur fixar jag så att jag kan lägga in asp-, php- och javascript utan att den gör om det till "kod". när jag försöker lägga in ett javascript i databasen får jag massa error. =/
tack!
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Vad får du för felmeddelanden? Vad säger de?
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Det skulle kunna bero på att du matar in otillåtna tecken i fältet. Ex. så får du fel om du skriver in ett ', du måste därför ersätta det tecknet med två st ''.
Luddig förklaring, men du kanske förstår.
jo jag förstår. det är ju för att det är ottillåtna tecken. men betyder det att jag måste ersätta alla ' med '' coh sedan tillbaka?! jobbigt som ***** i så fall.
först trodde jag det var att den läste ett javascript _som_ ett javascript men det gör den alltså inte?
kan man i så fall inte fixa länkar och textfärger från en databas?
t.ex. <b>hej</b>
blir det: hej eller blir det <b>hej</b>?
Alltså, min fråga är:
Hur ska jag kunna lägga in javascript, asp- och php-kod i MySQL-databas utan att det blir fel eller att den gör om koden?
TACK!
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Vad jag vet så är det bara ' som kan ställa till problem. Ersätter du det med '' så borde det fungera. Du behöver inte översätta åt andra hållet ('' sparas som ' i databasen).
först trodde jag det var att den läste ett javascript _som_ ett javascript men det gör den alltså inte?
Tror inte det, dock inte helt säker.
kan man i så fall inte fixa länkar och textfärger från en databas?
t.ex. <b>hej</b>
blir det: hej eller blir det <b>hej</b>?
Om du bara skriver ut koden från databasen rakt ut på en webbsida så blir det hej, men om du vill visa koden istället så får du väl göra en server.htmlencode på texten när du skriver ut den (vet inte vad motsvarande heter inom php).
Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg
Testa att köra funktionen addslashes på Javascriptet innan du lägger in det i databasen.
ser mörkt ut. alltså går det inte på nåt enkelt sätt?!
jag vill helst fixa allt i phpmyadmin om det går.
tack!
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
phpMyAdmin är ju ett PHP-skript. Och formulär som skickas till ett PHP-skript "escapar" ju citationstecken, så dessa ska inte störa, under förutsättning att man har magic_quotes_gpc = On i sin php.ini.
Jag testade att lägga in lite javascriptkod vid phpMyAdmin, och det gick utmärkt.
ok, nu kör jag phpmyadmin på webhotellet så jag har ingen aning om vad de har ställt in sin .ini fil på =/
ska testa köra in det manuellt.
funkar det om jag skriver html-koden för allt tror ni?!
alltså om jag t.ex. i dreamweawer lägger in scriptet i layoutläget och sedan kopierar det som finns i kodläget och kör in det i databasen?
en tanke jag fick nu. är inte hemma så jag kan inte prova =/
men det borde ju funka tycker jag hehe.