har problem att få phpmyadmin att fungara tillfredställande, o vore tacksam för hjälp..
Jag har inga större erfarenheter av php, mysql men har iaf lyckats snickra ihop ett forum till min sida. På datorn (lokalt, eller på hd:en) fungerar den helt perfekt med IIS o php, men sen kommer problemet.
index.php som ligger i phpmyadmin-mappen ser inte lika dan ut när den ligger på nätet som när den ligger hd:en. Jag kan inte med de alternativ som finns tillgängliga skapa en ny data bas. Lite svårt att förklara. Kolla själv på:
till sidan
i config-filen har jag ändrat följande enligt FAQ:en på coolfreepages (stod iofs inte nåt om absoluteuri men det måste väl ändå vara ifyllt?:
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'htt://www.freecoolpages.com/rittfeldt/PhpMyAdmin/';
$cfgServers[1]['host'] = 'localhost';
$cfgServers[1]['auth_type'] = 'config';
$cfgServers[1]['user'] = 'nac70685'; //
$cfgServers[1]['password'] = 'XXXXXX'; //mitt lösenord står här inte XXXXXX
$cfgServers[1]['only_db'] = 'DB\_nac70685';
snälla, kan nån hjälpa!
(förresten, om någon tjuvkollar på rittfeldt.coolfreepages.com -så bara så ni vet, det är inte den sidan jag försökt lägga upp, dock i princip samma stuk rent designmässigt, men den fungerar inte bra...)
mikael_aMedlem sedan mars 2000475 inlägg hej,
jag använder följande config localt på min dator hoppas det hjälper dig.
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'http://localhost/phpMyAdmin/';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'html';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['only_db'] = '';
om du ändrar config till html så måste du först ha laggt till en användare i databasen MYSQL/user, och sätta rättigheterna till denna...
$cfg['Servers'][$i]['only_db'] = '';
använder du bara om du har fler databaser... skapa en i PHPMyAdmin istället... som du sedan kopplar upp till...
varför du inte kan skapa en databas beror på att du har satt
$cfg['Servers'][$i]['only_db'] = ''; till nac70685... ta bort denna rad... alla databaser läggs under /data i din mysql katalog
jag är inte heller så inne på phpadmin... jag har fått det att fungera i alla fall... ett tips använd inte config eftersom då kan obehöriga komma åt dina databaser...
läs mer om inställningarna i dokumentationen som medföljer..
tack
tack!
har inte hunnit prova om det fungerar eftersom jag inte kommer hem på några dagar, men ska prova..
ang. säkerhetsaspekten så har jag tänkt att sätta ett lösenord för att få tillgång till index-sidan (phpmyadmin) men än så länge går det ju ändå inte att ställa till något i databaserna eftersom det inte existerar några...