Hej!
Har en svensk sida med en sökfunktion, loggar vad folk söker på, och har märkt att det stavas fel väldigt ofta (säkert i ca 10-15 % av fallen).
Går det att skriva en "förlåtande SQL" fråga som tillåter ett eller två stavfel i söksträngen? (Det gör inget att annat kan komma att hittas i vissa speciella fall)
Access, ASP
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det beror nog väldigt mycket på vilken databas du använder. I SQL-server tex så kan man använda Soundex-funktioner för att selecta ord som är "ljudmässigt" lika. Annars blir det svårt i och med att felstavningar ofta är slumpmässiga.
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips/t103101-1.shtml
Hej!
Jag tror att jag förklarade lite dåligt, jag menar när söksträngen jämförs mot ett fält med ett innehåll av ord (är oftast ett, två eller tre ord (är alltid en boktitel eller författare)).
Jag tänkte om det fanns någon funktion inbyggd i SQL(mot Access) som tänker att "jämför varje bokstav i söksträngen och tillåt att högst tex två skiljer sig mot db fältetsinnehållet. Men det kanske är en mer ren ASP programeringsteknisk fråga då.
Access är det jag använder.