M.CheraghiMedlem sedan juli 20013 362 inlägg
tjenare.. vad behöver jag för att kunna skapa en mySQL databas, och vad behöver jag för att kunna redigera den? t.ex lägga in nya tabeller och nya kolumner och ge dem värde på om det är date/number/autonumber eller dylikt...
jag har hart andvänt sökfunktionen, men jag hittar inte riktigt något passande, hittade nån PHPmyAdmin :S mene jag ska juhe ha det i ASP syfte
tack på förhand!
Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20013 362 inlägg
ni var lite för sega ;) så jag letade på egen hand på google o har nu lyckats installera MySQL, MyODBC, och MySQLFront för att redigera databaserna i ett gränssnitt.. och jag har börjat att laborera lite med mySQL och ASP o andvänder just för tillfället dettaa lilla kod exempel som jag hittade som en tutorial.
dem sakerna jag har markerat med BOLD är lite saker som jag vill reda ut...
<%
Dim conn, strSQL
Set conn = createobject("ADODB.Connection")
conn.open = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};"_
& "SERVER=[b]localhost[/b];"_
& "DATABASE=[b]test[/b];"_
& "[b]UID=root[/b];PWD=; OPTION=35;"
strSQL = "SELECT * FROM useremails"
Set rs = conn.Execute(strSQL)
Do while not rs.eof ' Do until it reaches end of db
Response.Write "Namn_ID# " & rs("userID") & "<br>"
Response.Write "Namn: " & rs("name") & "<br>"
Response.Write "Email: " & rs("email") & "<br>"
rs.MoveNextloop
conn.close
Set conn = nothing
%>
okej nu till nummer:
1. "SERVER=localhost;" -- Hur ska jag göra när jag lagt uppdatabasen på internet? kan det stå localhost då också?!? eller ska jag skriva in något annat?
2. "DATABASE=test;" -- Är det vad databasen heter exempelvis. "databas.mdb" som man har i access? kan jag andvända en sådan DSN lös koppling utan att behöva konfigurera nått på webhotellet?
3. "UID=root -- detta är vad jag förstått andvändarnamn för att connecta till databasen eller hur?
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
För det första: Webbhotellet borde kunna ge dig riktiga svar på dina frågor.
1. Troligtvis ligger inte databasen på samma burk som sidan så det funkar nog inte med localhost.
2. MySQL är inte ACCESS. För att koppla upp mot MySQL skriver du bara namnet på databasen.
3. Helt riktigt.
Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20013 362 inlägg
Web-Tor skrev:
För det första: Webbhotellet borde kunna ge dig riktiga svar på dina frågor.
1. Troligtvis ligger inte databasen på samma burk som sidan så det funkar nog inte med localhost.
2. MySQL är inte ACCESS. För att koppla upp mot MySQL skriver du bara namnet på databasen.
3. Helt riktigt.
Tack för svaren.. uppskattas...