webForumDet fria alternativet

Differens MySQL vs Access

3 svar · 293 visningar · startad av Yepp

YeppMedlem sedan juni 2000106 inlägg

Okay, erkänner direkt - jag vet i princip ingenting om MySQL, men har planer på att inleda ett samarbete.

Innan så kan ske, vore jag dock väldigt tacksam om jag kunde få svar på några frågor ifrån er kunskapstjocka där ute...

> Jag använder mig idag av en Accessdatabas, vilket iofs fungerar, men andra påstår att det skulle bli betydligt smidigare och snabbare med en MySQL - hur sanningsenligt är detta påstående (har ca 10 tabeller, varav 3 tillhör de överlägset största med ca 250 poster - som kommer att växa till kanske 1000 var).

> Finns det något smidigt sätt att överföra den existerande databasen till MySQL - eller är det bara att göra om ifrån början?

> Vilka programvaror krävs, och i ungefär vilken prisklass snackar vi?

> Använder mig av ASP, vilket jag inte behärskar totalt men åtminstone kan till en rätt stor del, hur mycket krångligare är det att koppla till en MySQL-db (om det nu är någon större skillnad) - vilka direkta förändringar måste jag göra i koden?

Tackar på förhand för alla inlägg!
/Ola

HermanMedlem sedan maj 2001427 inlägg

Jag använder mig idag av en Accessdatabas, vilket iofs fungerar, men andra påstår att det skulle bli betydligt smidigare och snabbare med en MySQL - hur sanningsenligt är detta påstående (har ca 10 tabeller, varav 3 tillhör de överlägset största med ca 250 poster - som kommer att växa till kanske 1000 var).

Låter som att Access är ett umärkt val även i fortsättningen. MySQL är snabbare men inte lika smidig som Access. Om du inte har prestandaproblem finns det ingen anledning att byta.

Finns det något smidigt sätt att överföra den existerande databasen till MySQL - eller är det bara att göra om ifrån början?

Nja, finns lite olika program som kan hjälpa till med detta (sök i detta forum). Alternativet är att man bygger upp tabellerna i MySQL och sedan importerar datan genom en textdump från Access.

Vilka programvaror krävs, och i ungefär vilken prisklass snackar vi?

Den enda programvara som behövs är MySQL som är gratis i webbsammanhang. Kommer du flytta mkt data/tabeller från Access till MySQL kan ett program för detta vara bekvämt. Vet inte hur mkt dessa kostar.

Använder mig av ASP, vilket jag inte behärskar totalt men åtminstone kan till en rätt stor del, hur mycket krångligare är det att koppla till en MySQL-db (om det nu är någon större skillnad) - vilka direkta förändringar måste jag göra i koden?

Själva kopplingen är busenkel. Det som behövs skrivas om är viss SQL. Du kan oxå behövs ändra i ASP koden om du använt Recordset i vissa särskilda fall.

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Med dina volymer ligger du nog rätt redan
En variant eftersom du kör ASP är SQL server desktop
Den är fri och heter MSDE2000. Du kan använda Access som åtkomstprogram. Eller ta ner typ AQT.

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003211 inlägg

Varför inte skriva ett eget script i t.ex. ASP som migrerar all data mellan de olika databaserna??

Det är inte direkt svårt och garanterat gratis! :)

ex. på algoritm:
1. Läs in en rad från tabellen i ett RecordSet
2. Skriv värdena från i de olika fälten, till motsvarande fält i den nya databasen.
3. Fortsätt med nästa rad

Gör sedan likadant för alla tabeller...

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb