webForumDet fria alternativet

feltolkning av - tecken

5 svar · 189 visningar · startad av hopparn

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

hej
vi har en sökning efter produkter på vår web, våra produkter är standarder, vilka kan heta saker som SS 123-2-4 eller dylikt. Vi använder ms search fulltextsökning. Då man söker med bindestreck i strängen får man konstiga resultat som leder mina tankar till att det äör ngn sorts escapetecken... någon som har mer tips och ideer?

mvh
Patrick

var frågan så ointressant?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

ms search?

Ett bindestreck är inget escapetecken. (ASCII: 45)

MS Search är en egen produkt som är bundlad med sql2000, det är till för att skapa fulltextkataloger för sökning i flera fält på "fritext". Ligger som en egen service på servern då den är installerad. En lite småbuggig produkt som är trevlig då den funkar.

Problemet är att den behandlar flera - tecken på ett udda sätt. Exempel:

Jag söker på: 61000-4-2
Resultatet jag får innehåller bl a SS-EN 50289-4-2, SS-EN 60947-4-2, och
SS-EN 60512-4-2. Dvs alla möjliga standarder som slutar på -4-2

Det är detta som är mitt bryderi. Hoppas jag förklarade bättre nu =)

Hoppis

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Ja, tydligen så verkar ju MS Search hantera bindestreck på ett eget sätt. Jag rekommenderar att du letar upp lite dokumentation och/eller inställningar för MSS.

Mycket bättre ställd fråga ;)

Jag kollade igenom MS Search Service och katalog och index, men jag såg inget som indikerade på att det inte ska gå att använda bindestreck som vanligt tecken.

Felkonfigurerat?

jag vet faktiskt inte riktigt hur den är uppsatt, det har inte hittats något om "-" i dokumentationen (ännu iaf), vårt kons. företag skulle ta kontakt med Ms (de är partners) men det har inte resulterat i ngt ännu, och medans tiden går får jag kundernas klagomål på vissa sökningar... =(

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)