Hej!
Har haft frågan uppe på palleman ett tag. Ni kan väl läsa där så kan ni se vad som sagts hittils också. Jag får ingen rätt på det x(
http://www.palleman.nu/default.asp?category=forum&action=read&id=25395
Vad kan det vara...
11 svar · 331 visningar · startad av Ola N
Hej!
Har haft frågan uppe på palleman ett tag. Ni kan väl läsa där så kan ni se vad som sagts hittils också. Jag får ingen rätt på det x(
http://www.palleman.nu/default.asp?category=forum&action=read&id=25395
Vad kan det vara...
Frågan har varit uppe ett antal gånger här, gör en sökning här och i SQL-forumet.
Skall se om jag hittar inläggen medans... :)
Ok =)
Hmm... Kollt men får inte rätt på det...
SQL = "SELECT * FROM mynt WHERE land = 'sverige' ORDER BY typ,artal,pris COLLATE SQL_Scandinavian_Cp850_CS_AS"
Ger:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'pris COLLATE SQL_Scandinavian_Cp850_CS_AS'.
/mynt/svmynt_2.asp, line 17
Jaja, det kan säkert nån av er...
Access har inte stöd för collations. Det är mer någon inställning/konfiguration i Access.
Flyttas från ASP
Men borde inte felet rimligtvis ligga i sql-satsen?
Men borde inte felet rimligtvis ligga i sql-satsen?
Jag var kanske otydlig men Access har inte stöd för att man anger collate i SQL. Om man vill ändra sorteringsordning till en annan collation så är det en inställning i Access. Jag vet inte hur man gör det men det har beskrivits i tidigare inlägg.
Har letat som en gnu men inte hittat något. Kan du hjälpa mig hitta detta tidigare inlägg så är jag dig evigt tacksam =)
Inte för att jag förstår hur ditt problem uppstått. Kör du nån konstig utländsk regional setting i Windows eller tyska Access-drivisar?
Men du kunde kanske prova en fuling:
SELECT asc(typ),* FROM mynt WHERE land = 'sverige' ORDER BY 1,typ,artal,pris
Asc borde ju knappast returnera samma numeriska värde för "v" och "w"?
Kör vanliga svenska Access som följde med datorn...
Ska testa ditt förslag imorgon, hoppas att det går!
Det funkade! Love ya!