webForumDet fria alternativet

Felmeddelande 3008

Databaser & SQL

3 svar · 191 visningar · startad av Engine^

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
Frågan#1

Lyder som följer: "Tabellen 'tblDeliveryTemp' är exklusivt öppnad av annan användare, eller så har den redan öppnats via användargränssnittet och kan inte manipuleras programtekniskt."

Jag får gråa hår.

När är en tabell öppnad exklusivt? (Det borde väl vara när man har den öppen i designläge eller visning, så där ligger väl kanske inte problemet.)

När är en tabell öppnad via användargränssnittet? (Detta känns lurigt...)

Felet uppstår när jag vill visa en rapport, som har just den här tabellen som RecordSource.

Under tiden rapporten är öppen, så ligger det en Transaction och väntar på att bli genomförd eller avslutad beroende på om rapporten blev rätt.

Någon som kan hjälpa mig här?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Hmm... jag har väl kommit en bit på vägen. Om jag raderar innehållet i tabellen manuellt innan jag kör igång programmet, så dyker detta problem inte upp. Det gör mig inte mycket klokare, men det är ivarjefall en ledtråd... tror jag :stud

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Det verkar vara Metadata som är paj. Om du tar bort tabellen och ersätter den med en likadan så kanske det fungerar...

Medlem sedan feb. 200390 inlägg

Att öppna den exklusivt är inte att ha den öppen i designläge.
Om du väljer öppna i Access (är väl något liknande i SQL...) så finns det ju en pil på öppnaknappen där du kan välja att öppna exklusivt. Vad det gör är jag inte helt säker på, men jag vet att det inte är samma sak!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)